Estoński CIT – darowizny mają związek z działalnością gospodarczą.
- Wysłane przez Adrian Kęmpiński
- Kategorie Niskie podatki / CIT estoński
- Data 12 marzec
Jednym ze zdarzeń, które podlegają opodatkowaniu są wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą (art.28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT).
Ustawodawca nie definiuje czym według niego są wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą, ale w celu dokonania prawidłowej kwalifikacji podatkowej sugeruje odnieść się do katalogu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Nie wszystko co stanowi wydatek wyłączony z kosztów podatkowych (NKUP) jest wydatkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą.
Przykładem takim są darowizny dokonywane przez spółki. W ramach zasad ogólnych podatku CIT te są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (z drobnymi wyjątkami dotyczącymi wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej (art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT). W przypadku zasad ogólnych podatku CIT nawet powoływanie się na politykę CSR spółki (społeczna odpowiedzialność biznesu) nie przekonuje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Inaczej jest w przypadku estońskiego CIT. Tu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, który w modelu estońskim nie jest związany ograniczeniami z katalogu art. 16 ustawy o CIT (wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą), wydaje interpretacje korzystne dla podatników.
Obecna praktyka interpretacyjna jest przychylna spółkom opodatkowanym ryczałtem. Dowodzi tego także najnowsza interpretacja podatkowa.
W rozstrzygnięciu z dnia 27 lutego 2025 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.16.2025.2.BS, potwierdzono, że przekazywanie darowizn pieniężnych na różne zbiórki charytatywne może budować wizerunek spółki, ponieważ spółka zawsze widnieje na liście darczyńców.
W omawianym przypadku każda z dokonywanych darowizn przekazywana jest na cele charytatywne, zazwyczaj związane z aktualnymi wydarzeniami o skali ogólnokrajowej lub międzynarodowej. Beneficjentami darowizn są zawsze podmioty niepowiązane ze spółką, a spółka o dokonaniu darowizny informuje w swoich mediach społecznościowych.
Spółka wskazała, że takie działania wpisują się w ramy strategii społecznej odpowiedzialności biznesu realizowanej przez Spółkę, w ramach której Spółka podejmuje działania w celu zapewnienia, że jej działalność jest zgodna z wartościami wyznawanymi przez nią i przez jej klientów i stara się utrzymywać ze swoimi użytkownikami trwałe relacje oparte na zaufaniu i postrzeganiu jej jako podmiotu wspomagającego cenne inicjatywy, niebędącego jedynie firmą nastawioną na szybką maksymalizację zysku.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że w takim przypadku dokonywane darowizny mają związek z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą.
Dodatkowo wyjaśniono, że społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Organ podatkowy zwrócił uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów.
Wskazano, że realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.
Adrian Kęmpiński
Adrian jest doradcą podatkowym i radcą prawnym. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z prawem podatkowym związany od 2019 roku i w tym czasie pracował dla największych kancelarii podatkowych w województwie Kujawsko – Pomorskim, w których uczestniczył w licznych projektach restrukturyzacyjnych dotyczących spółek prawa handlowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.