Infrastruktura kolejowa – ciąg dalszy niepewności
- Wysłane przez Dominika Jurek
- Kategorie Podatek od nieruchomości
- Data 4 wrzesień
Dopiero co infrastruktura kolejowa była przedmiotem uwagi wszystkich w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 kwietnia 2025 r. (sygn. C-453/23), który wskazał, że stosowane w Polsce zwolnienie z podatku od nieruchomości wchodzących w skład infrastruktury kolejowej nie stanowi pomocy publicznej, co oznacza, że państwa członkowskie mają autonomię w określaniu preferencji podatkowych w podatkach niezharmonizowanych, a zatem Polska mogła wprowadzić zwolnienie z podatku od nieruchomości dla bocznic kolejowych.
Ale to nie koniec tematu zwolnienia infrastruktury kolejowej z podatku od nieruchomości. NSA postanowieniem z 2 września 2025 r. przedstawił składowi 7 sędziów NSA do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości tj. rozstrzygnięcie, czy sformułowanie ustawowe zawarte w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a UPOL zgodnie z którym zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym, stanowi w stanie prawnym obowiązującym w latach 2017-2021 podstawę do objęcia zakresem tego zwolnienia cały obszar tych gruntów, czy też ich część, która została faktycznie zajęta pod infrastrukturę kolejową?
W latach 2017-2021 zwolnienie infrastruktury kolejowej z podatku od nieruchomości wyraźnie objęto całe działki gruntów, co wynika z odesłania do załącznika do ustawy o transporcie kolejowym. Zostało to potwierdzone wieloma wyrokami sądów administracyjnych, w tym wyrokiem NSA z dnia 6 sierpnia 2025. sygn. akt. FSK III 1126/22 (a zatem wydanym już po orzeczeniu TSUE), w którym wskazano, iż „w zaskarżonym wyroku trafnie przyjęto, że na podstawie przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a u.p.o.l. zwolnieniu podatkowemu podlegały grunty rozumiane jako całe działki ewidencyjne, na których znajdują się budynki i budowle infrastruktury kolejowej wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym.”
Natomiast w ocenie NSA rozpatrującego sprawę III FSK 1020/23 wciąż występują wątpliwości dotyczące zwolnienia infrastruktury kolejowej w latach 2017-2021. Pozostaje zatem czekać na to jaką uchwałę wyda NSA. W tym momencie niestety tylko jedno jest pewne – oczekiwanie na uchwałę ponownie wydłuży oczekiwanie na otrzymanie przez podatników rozstrzygnięć.
Dominika Jurek
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Dominika posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań podatkowych, sądowo – administracyjnych i karnoskarbowych. Jest również ekspertem i praktykiem w zakresie podatku od nieruchomości i posiada doświadczenie w obsłudze różnych sektorów przedsiębiorstw. Doświadczenie zawodowe zdobywała w BIG 4 oraz największych krajowych firmach doradczych. Autorka wielu specjalistycznych publikacji prawnych i podatkowych. Włada biegle językiem angielskim.