JPK-CIT – nowe obowiązki raportowe utrapieniem dla sektora finansowego i przedsiębiorców telekomunikacyjnych
- Wysłane przez Aleksander Łożykowski
- Kategorie JPK CIT
- Data 16 czerwiec
Najwięksi podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są już od 1 stycznia 2025 r. obowiązani prowadzić księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania podatkowe, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej określonej przez Ministra Finansów. Podobnie jak wcześniej w przypadku JPK-VAT, tak w przypadku jednolitego pliku kontrolnego w zakresie podatku dochodowego, nowy obowiązek raportowy wdrażany jest stopniowo.
Księgi rachunkowe muszą być dla celów JPK-CIT uzupełnione o dodatkowe dane, w tym należy oznaczyć kontrahenta, podać numery faktury w KSEF, zmapować konta, wylistować różnice trwałe i przejściowe oraz podać szczegółowe dane odnośnie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Obowiązek przesyłania JPK-CIT dotyczy także banków, w tym małych banków spółdzielczych, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, a także przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Podmioty te mogą stosować jednak pewne istotne uproszczenie. Księgi podatkowe mogą nie być uzupełniane o numery identyfikacji podatkowej kontrahenta, ale wyłącznie w określonych sytuacjach. Celem jest z jednej strony zagwarantowanie zachowania tajemnicy bankowej, ubezpieczeniowej czy telekomunikacyjnej, ale z drugiej strony też uproszczenie życia regulowanym przedsiębiorcom.
Księgi mogą nie być uzupełniane o dodatkowe dane dotyczące kontrahenta, w przypadku poszczególnych zdarzeń:
- jeśli zdarzenie dotyczy wykonywania czynności bankowych – w przypadku banków (i analogicznie w przypadku SKOKów),
- jeśli zdarzenie dotyczy czynności w ramach działalności ubezpieczeniowej – w przypadku zakładów ubezpieczeń,
- jeśli zdarzenie dotyczy świadczenia usługi telekomunikacyjnej oraz innej usługi nieodłącznie związanej ze świadczeniem takiej usługi na rzecz użytkownika końcowego – w przypadku przedsiębiorstw telekomunikacyjnych.
Oznacza to, że zasadą jest także dla tych podmiotów wyszczególnianie kontrahenta, jednak z wyłączeniem określonych transakcji. Niby wiadomo, czym są czynności bankowe, ubezpieczeniowe czy usługi telekomunikacyjne, ale jednak do końca nie wiadomo. W szczególności jeśli chodzi o usługi kompleksowe, złożone, czy dotyczące czynności „na pograniczu”. Pewnych rzeczy nie trzeba było do tej pory rozstrzygać. Ale w kontekście JPK-CIT, będzie to już konieczne. Złe rozstrzygnięcie skutkować będzie naruszeniem obowiązków podatkowych.
Co trzeba więc zrobić? Trzeba przeskanować procesy i poprosić administrację skarbową zawczasu o wiążące stanowisko w indywidualnej sprawie. Nie chodzi o to, że nie wiemy, tylko żeby się zabezpieczyć, bo w toku stosowania JPK-CIT podejście będzie się z pewnością wielokrotnie zmieniać. Konieczne jest dokładne przedstawienie usług i sytuacji budzących kontrowersje oraz potwierdzić zaproponowane podejście.
Aleksander Łożykowski
Aleksander jest doradcą podatkowym w kancelarii LTCA, radcą prawnym, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Szkoły Głównej Handlowej. Studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim, finanse i rachunkowość na SGH, ukończył studia doktoranckie na SGH, aplikację radcowską w OIRP w Warszawie oraz studia podyplomowe z wyceny nieruchomości na Politechnice Świętokrzyskiej. W latach 2019 – 2022 pełnił funkcję dyrektora departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. Odpowiadał za szereg reform w podatku dochodowym, w tym wprowadzenie estońskiego CIT, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników, ulgi na ekspansję, ulgi na pierwszą ofertę publiczną, ulgi na CSR, czy ulgi na zabytki. Aleksander był także członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego oraz członkiem rady nadzorczej Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wcześniej pracował w międzynarodowych kancelariach prawnych. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, dotyczących w szczególności opodatkowania dochodów przedsiębiorców.