Kontynuowanie działalności bez prawa do rozpoznania kosztów przedsiębiorstwa w spadku
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 11 luty
Zgodnie z ustawą o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją po śmierci przedsiębiorcy prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą możliwe jest ustanowienie zarządu sukcesyjnego oraz powołanie zarządcy sukcesyjnego. Dzięki kontynuacji funkcjonowania przedsiębiorstwa możliwe jest zachowanie miejsc pracy oraz regulowane będą zobowiązania wobec kontrahentów czy zobowiązania publicznoprawne.
Dalsza możliwość prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwo w spadku jest oczywiście pozytywnym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że na podstawie art. 7a ust. 7 ustawy o PIT przedsiębiorstwo w spadku może zaliczyć do podatkowych kosztów te, które zostały poniesione przez zmarłego przedsiębiorcę, a które są związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i zgodnie z ustawą podlegałyby potrąceniu w okresach sprawozdawczych przypadających po śmierci przedsiębiorcy.
Problem zaczyna się jednak w momencie wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego, czyli gdy sąd postanowi o stwierdzeniu nabycia spadku, a następcy prawni przejmują przedsiębiorstwo do prowadzenia już pod własnym imieniem. W tym konkretnie omawianym przypadku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2024 roku, nr 0115-KDIT3.4011.858.2024.2.AD stwierdził, że podatnikowi, który będzie kontynuował działalność, w oparciu o prowadzone księgi rachunkowe (tak jak przedsiębiorstwo w spadku), nie przysługuje prawo do uwzględnienia w swoim rozliczeniu podatku dochodowego, w całości lub w części, kosztów uzyskania przychodów obejmujących wydatki na zakup towarów handlowych poniesione przez spadkodawcę, przed dniem jego śmierci, czy przez przedsiębiorstwo w spadku przed wygaśnięciem zarządu sukcesyjnego.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej argumentował, że aby wydatek spełnił warunek do zaliczenia go do kosztów podatkowych musi być między innymi poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z jego zasobów majątkowych. Skoro w tym przypadku koszty nabycia towarów handlowych poniesione zostały przez przedsiębiorstwo w spadku, czy bezpośrednio przez spadkodawcę, to nie mogły być pokryte ze środków spadkobiercy, który kontynuuje działalność przedsiębiorstwa w spadku, ale na podstawie własnego wpisu do ewidencji.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe