Korzystanie z zamrożonych cen prądu jako pomoc publiczna lub pomoc de minimis.
- Wysłane przez Katarzyna Gobosz
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 8 luty
Przedsiębiorcy, którzy w drugiej połowie 2024 roku korzystali z obniżonej stawki opłaty za energie elektryczną tj. była im naliczana tzw. cena maksymalna, powinni wiedzieć, że skorzystali z pomocy publicznej lub pomocy de minimis. Jeśli nie dopełnią formalności w postaci złożenia oświadczenia u dostawcy prądu lub też okaże się, że nie spełniają kryteriów do skorzystania z takiej pomocy, to będą musieli zwrócić całą uzyskaną w zeszłym roku pomoc w postaci niższych cen energii elektrycznej wraz z odsetkami. Termin na złożenie oświadczenia upływa 28 lutego 2025 r.
Stosowanie ceny maksymalnej w rozliczeniach za energię elektryczną sprzedaną w okresie od dnia 1 lipca 2024 roku do dnia 31 grudnia 2024 r. zostało uznane za pomoc publiczną (świadczoną mikroprzedsiębiorcom) lub pomoc de minimis (świadczoną małym i średnim przedsiębiorcom). Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1831) mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa, które w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. korzystały z ceny maksymalnej, w terminie do dnia 28 lutego 2025 r. powinny złożyć do swojego sprzedawcy energii elektrycznej informacje o uzyskanej pomocy. Informacje składa się na formularzu zgodnym z wzorem opublikowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w BIP.
Niestety jeżeli w trakcie roku 2024, w szczególności po dniu 1 lipca 2024 r. przedsiębiorca utracił status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy lub nie złożył wymaganego formularza do dnia 28 lutego 2025 r., to wówczas będzie obowiązany do zwrotu różnicy między zastosowaną ceną maksymalną a ceną wynikającą z zawartej umowy sprzedaży energii elektrycznej. Takie same konsekwencje będzie ponosił przedsiębiorca, jeżeli ze złożonego oświadczenia będzie wynikało, że nie spełnia warunków otrzymania pomocy publicznej (lub pomocy de minimis).
Dla przypomnienia należy wskazać, że:
- zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. ea Rozporządzenia komisji (UE) 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu., limit otrzymanej pomocy publicznej na beneficjenta wynosi 200 000 EUR na beneficjenta (na mikroprzedsiębiorstwo) w ciągu jednego roku kalendarzowego. W przypadku mikroprzedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych limit ten wynosi 25 000 EUR na beneficjenta na rok kalendarzowy. Wskazane limity pomocy publicznej podlegają kumulacji na zasadach określonych w art. 8 Rozporządzenia komisji (UE) 651/2014;
- zgodnie z art. 3 ust. 2 Rozporządzenia komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE. L. z 2023 r. poz. 2831)., całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez jedno państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu (małemu lub średniemu) nie może przekroczyć 300 000 EUR w okresie 3 lat. Do ustalania dostępnego przedsiębiorstwu limitu pomocy de minimis należy wziąć się pod uwagę 3 minione lata;
- zgodnie z art. 3 ust. 2-3 Rozporządzenia komisji (UE) 1408/2013 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 352, str. 9 z późn. zm.) Całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu (małemu lub średniemu) w sektorze rolnym nie może przekroczyć 50 000 EUR w okresie trzech lat. Łączna kwota pomocy de minimis przyznanej w okresie 3 lat przez państwo członkowskie przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie podstawowej produkcji produktów rolnych nie może przekroczyć górnego limitu krajowego określonego w załączniku do Rozporządzenia komisji (UE) 1408/2013;
- Wartość pomocy w euro należy ustalić zgodnie z art. 11 ust. 3 Ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej. Równowartość pomocy w euro ustala się według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
Mając na uwadze powyższe, każdy przedsiębiorca, któremu zamiast ceny za energie elektryczną określonej w umowie sprzedaży, była naliczana tzw. cena maksymalna niższa od ceny z umowy, musi do dnia 28 lutego 2025 roku złożyć oświadczenie, w którym powinien określić status swojego przedsiębiorstwa oraz odpowiednio ustalić wartość pomocy publicznej lub pomocy de minimis uzyskanej w danym okresie czasu (w zależności od statusu przedsiębiorstwa i sektora).
Katarzyna Gobosz
Katarzyna jest radcą prawnym, członkiem Okręgowej Izby Radców Prawnych w Szczecinie. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Szczecińskim w Szczecinie. Posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych w tym podmiotów prywatnych, jak i podmiotów z sektora publicznego. Ma też doświadczenie w prowadzeniu i rozwiązywaniu sporów sądowych w szczególności związanych z prawem nieruchomości oraz z branży budowlanej. Doświadczenie zdobyła pracując przy realizacji zarówno projektów budowlanych tzw. budownictwa kubaturowego (budowa obiektów użyteczności publicznej, budowa osiedli deweloperskich) jak i z zakresu infrastruktury (budowa linii kolejowych i dróg ekspresowych). Katarzyna reprezentowała klientów w procesach sądowych o wielomilionowej wartości oraz uczestniczyła w procesach inwestycyjno-budowlanych jako radca prawny przy realizacji wielu znaczących i prestiżowych inwestycji budowlanych w Szczecinie. W swoim działaniu praktykuje kompleksowe podejście do klientów, zwracając uwagę na ich różnorodne potrzeby niejednokrotnie nie tylko w zakresie pomocy prawnej, ale również pomocy o charakterze biznesowym. Preferuje wieloaspektowe podejście do problemów prawnych, które przedkłada nad literalne stosowanie prawa. W LTCA zajmuje się szeroko rozumianą obsługą podmiotów gospodarczych, w tym w szczególności obsługą procesów inwestycyjno-budowlanych oraz sporów sądowych związanych z inwestycjami budowlanymi.