Liczenie tzw. łącznej mocy generatorów a zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Cło i akcyza
- Data 8 styczeń
W dniu 13 grudnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację nr 0111-KDIB3-3.4013.201.2024.1.MPU w, której poruszył dość istotną kwestię z perspektywy zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego energii elektrycznej.
Mowa oczywiście o energii wytwarzanej z generatorów fotowoltaicznych i następie zużywanej przez podmiot, który taką energię wyprodukował. Panele fotowoltaiczne nie sią wyszczególnione w przepisach akcyzowych, niemniej jednak na ten moment to najpopularniejsze OZE z, którego wytworzona jest tzw. zielona energia.
Co do zasady bowiem w przypadku energii elektrycznej opodatkowaniu akcyzą podlega zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na m.in. produkcję lub obrót energią, który wyprodukował tę energię, zob. art. 9 ustawy akcyzowej.
W takim przypadku taki podmiot jest uważany za podatnika akcyzy oraz będzie zobowiązany do obliczania i wpłacania kwot akcyzy od zużytej energii elektrycznej, składnia deklaracji miesięcznych oraz prowadzenia ewidencji akcyzowej.
Jednocześnie, na mocy § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu.
Wątpliwości może wzbudzać w jaki sposób obliczać łączną moc generatorów, gdy przykładowo podatnik posiada ich kilka, których co prawda moc po zsumowaniu przekracza 1MW ale moc faktycznie wykorzystywanych generatorów do produkcji energii elektrycznie nie przekracza 1MW.
Z takim pytaniem zwrócił się także podatnik w omawianym wniosku o interpretację, który co prawda planuje posiadać generatory o łącznej mocy znamionowej większej niż 1MW ale moc faktyczna generatorów będzie niższa niż 1 MW poprzez ograniczenie mocy inwertera.
Niestety dla podatnika odmienne stanowisko zajął Dyrektor KIS. W wydanej interpretacji stwierdził, poprzez odwołanie się do interpretacji pojęcia "mocy zainstalowanej elektrycznej" przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w informacji nr 44/2016 z dnia 21września 2016 r. - Fakt zatem ograniczenia mocy inwertera danej instalacji nie może mieć wpływu na sposób ustalenia łącznej mocy posiadanych generatorów wytwarzających energię elektryczną, który powinien uwzględniać moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnego źródła energii pod którym to pojęciem należy rozumieć określoną przez producenta moc znamionową ogniw fotowoltaicznych”.
Omawiane rozstrzygniecie jest w istocie niekorzystne dla podatników, gdyż nakazuje uwzględniać nominalną moc generatorów a nie moc faktycznie używanych do produkcji energii. Co gorsza jest to stanowisko, odmienne od dotychczas prezentowanego przez ograny i korzystnego dla podatników, zob. interpretacja Dyrektora KIS z dnia 20 listopada 2023 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.305.2023.2.AM
Zdaje się również Dyrektor KIS nie dostrzegł analogii sytuacji w omawianych przypadkach. Pozostaje zatem bacznie obserwować praktykę organów, jest ona istotna bowiem dla podmiotów, które zamierzają powiększać moc posiadanych generatorów w okresach przejściowych do momentu pełnego uruchomienia instalacji o mocy powyżej 1MW.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.