Mobilne biuro z limitem koszt贸w dla samochod贸w osobowych
- Wys艂ane przez Agnieszka Fija艂kowska-Wocial
- Kategorie PIT
- Data 16 maj 2025
Samoch贸d dostawczy typu furgon, przerobiony na mobilne biuro, b臋dzie uznawany za samoch贸d osobowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od os贸b fizycznych stwierdzi艂 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2025 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.181.2025.3.WS, w konsekwencji powstanie obowi膮zek limitowania koszt贸w.
聽
Programista planuje stworzenie mobilnego biura
Programista, kt贸ry wyst膮pi艂 z wnioskiem o interpretacj臋 wskaza艂, 偶e nie posiada sta艂ego biura, mo偶e 艣wiadczy膰 us艂ugi z dowolnego miejsca korzystaj膮c z infrastruktury internetowej. Poniewa偶 cz臋sto podr贸偶uje, z uwagi na charakter 艣wiadczonych us艂ug, 艣wiadczy swoje us艂ugi podczas takich podr贸偶y. Dlatego planuje zakup samochodu dostawczego typu furgon, o dopuszczalnej masie ca艂kowitej do 3,5 tony, kt贸ry zamierza przerobi膰 na mobilne biuro. Samoch贸d zostanie dostosowany r贸wnie偶 do potrzeb mieszkaniowych, co umo偶liwi odpoczynek po podr贸偶ach lub 艣wiadczonych us艂ugach. W konsekwencji programista b臋dzie wykorzystywa艂 pojazd cz臋艣ciowo r贸wnie偶 do cel贸w prywatnych.
Po zakupie samochodu dostawczego typu furgon, programista rozwa偶a przerejestrowa膰 ten samoch贸d na samoch贸d osobowy wielozadaniowy. Zatem w momencie ponoszenia koszt贸w zwi膮zanych z zakupem i modernizacj膮 samochodu b臋dzie on mia艂 charakter samochodu osobowego wielozadaniowego. Nast臋pnie po przeprowadzeniu wszystkich prac, kiedy ju偶 b臋dzie mo偶liwo艣膰 korzystania z pojazdu jako mobilnego biura, programista planuje zarejestrowa膰 ten pojazd jako samoch贸d specjalny kempingowy. Samoch贸d posiada艂 b臋dzie jeden lub dwa rz臋dy siedze艅 i usuni臋t膮 przegrod臋 (grod藕) oddzielaj膮c膮 kabin臋 od cz臋艣ci u偶ytkowej.
Wnioskodawca planuje wprowadzi膰 mobilne biuro do ewidencji 艣rodk贸w trwa艂ych oraz warto艣ci niematerialnych i prawnych prowadzonej przez siebie dzia艂alno艣ci gospodarczej.
聽
O co zapyta艂 programista?
Programista chcia艂 potwierdzi膰 w szczeg贸lno艣ci czy samoch贸d zarejestrowany jako samoch贸d specjalny kempingowy, posiadaj膮cy jeden rz膮d (dwa rz臋dy) siedze艅 i usuni臋t膮 przegrod臋 (grod藕) oddzielaj膮c膮 kabin臋 od cz臋艣ci u偶ytkowej, b臋dzie na gruncie przepis贸w ustawy o podatku dochodowym od os贸b fizycznych uznany za samoch贸d osobowy i czy b臋d膮 do niego mia艂y zastosowanie limity wskazane w ustawie o PIT.
W ocenie programisty samoch贸d zarejestrowany jako samoch贸d specjalny kempingowy, posiadaj膮cy jeden rz膮d (dwa rz臋dy) siedze艅 oraz usuni臋t膮 przegrod臋 oddzielaj膮c膮 kabin臋 od cz臋艣ci u偶ytkowej nie b臋dzie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od os贸b fizycznych traktowany jako pojazd osobowy i nie b臋d膮 mia艂y do niego zastosowania ograniczenia okre艣lone w art. 23 ust. 1 pkt 46a oraz 47 ustawy o PIT.
聽
Mobilne biuro to samoch贸d osobowy
Dyrektor KIS uzna艂 stanowisko programisty za nieprawid艂owe. W ocenie Organu samoch贸d dostawczy, po przeprowadzeniu prac modernizacyjnych, b臋dzie klasyfikowany jako samoch贸d osobowy w聽rozumieniu art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od os贸b fizycznych zar贸wno w przypadku, gdy聽samoch贸d聽b臋dzie posiada艂 jeden rz膮d siedze艅, jak i dwa rz臋dy siedze艅.
聽
Dyrektor KIS podkre艣li艂, 偶e pojazdem specjalnym w rozumieniu ustawy o PIT b臋dzie wy艂膮cznie pojazd:
- przeznaczeniu okre艣lonym w ustawie,
- spe艂niaj膮cy wymagania zawarte we w艂a艣ciwych przepisach,
- a tak偶e (jednocze艣nie) w przypadku kt贸rego status "pojazdu specjalnego" potwierdza stosowna dokumentacja wydana zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Jednocze艣nie Organ podkre艣li艂, 偶e w chwili wprowadzenia do ewidencji 艣rodk贸w trwa艂ych pojazd b臋dzie musia艂 by膰 kompletny i zdatny do u偶ytku, co oznacza, 偶e musi spe艂nia膰 funkcj臋 mobilnego biura oraz mie膰 wymagane dokumenty techniczne.
聽
Tym samym
- wydatki na nabycie mobilnego biura b臋d膮 mog艂y by膰 zaliczone do warto艣ci pocz膮tkowej 艣rodka trwa艂ego
- r贸wnie偶 wydatki, kt贸re zosta艂y poniesione w celu przystosowania 艣rodka trwa艂ego do pe艂nienia funkcji mobilnego biura b臋d膮 stanowi艂y element ceny nabycia 艣rodka trwa艂ego
- podobnie materia艂y, narz臋dzia i urz膮dzenia zakupione wy艂膮cznie w celu wytworzenia "mobilnego biura", kt贸re zu偶yj膮 si臋 w trakcie modernizacji pojazdu r贸wnie偶 b臋d膮 stanowi膰 element ceny nabycia 艣rodka trwa艂ego, dotyczy to r贸wnie偶 zakupionych us艂ug (koszt贸w prac specjalist贸w).
Jednak z uwagi na kwalifikacj臋 biura mobilnego jako samochodu osobowego w odniesieniu do odpis贸w amortyzacyjnych znajd膮 zastosowanie wskazane w ustawie o PIT ograniczenia. Programista b臋dzie mia艂 prawo do zaliczenia do koszt贸w uzyskania przychod贸w odpis贸w amortyzacyjnych ustalonych od warto艣ci pocz膮tkowej z zastosowaniem limitu wynosz膮cego 150 000 z艂.
Dodatkowo Organ zaznaczy艂, 偶e poniewa偶 pojazd b臋dzie wykorzystywany tak偶e do cel贸w prywatnych, konieczne b臋dzie stosowanie ogranicze艅 wynikaj膮cych z przepis贸w o kosztach u偶ytkowania samochod贸w, w tym z art. 23 ust. 1 pkt 46a - wy艂膮czenie z koszt贸w 25% poniesionych wydatk贸w zwi膮zanych z u偶ytkiem mieszanym.
R贸wnie偶 sk艂adki na ubezpieczenie samochodu osobowego b臋d膮 limitowane w wysoko艣ci przekraczaj膮cej ich cz臋艣膰 ustalon膮 w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 z艂 pozostaje do warto艣ci samochodu przyj臋tej dla cel贸w ubezpieczenia.
Agnieszka Fija艂kowska-Wocial
Agnieszka jest doradc膮 podatkowym oraz managerem w Kancelarii LTCA
Uko艅czy艂a prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz zdoby艂a uprawnienia doradcy podatkowego.
Posiada wieloletnie do艣wiadczenie zawodowe, w tym równie偶 w organach administracji skarbowej, gdzie zajmowa艂a si臋 prowadzeniem oraz nadzorowaniem post臋powa艅 podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W ramach Kancelarii LTCA koncentruje si臋 na doradztwie z zakresu podatków dochodowych. Uczestniczy w projektach obejmuj膮cych bie偶膮ce doradztwo podatkowe, procesy restrukturyzacyjne, audyty podatkowe.
Reprezentuje klientów w toku post臋powa艅 podatkowych oraz post臋powa艅 przed s膮dami administracyjnymi.
