Moment wszczęcia kontroli
- Wysłane przez Kajetan Kubicz
- Kategorie Kontrole i postępowania
- Data 8 styczeń
Kontrola podatkowa prowadzona przez Urząd Skarbowy oraz kontrola celno-skarbowa prowadzona przez Urząd Celno-Skarbowy różnią się od siebie momentem wszczęcia. Warto pamiętać o różnicach związanych z przedstawieniem zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
Spis treści:
Przy kontroli podatkowej prowadzonej przez Urząd Skarbowy, zgodnie z zasadami Ordynacji podatkowej zasadą jest uprzedzenie przedsiębiorcy o planowanej kontroli.
W efekcie, w pierwszej kolejności przedsiębiorca otrzyma tzw. zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej.
Co istotne, zawiadomienie takie nie wszczyna jeszcze samej kontroli, lecz pozwala podatnikowi na przyszykowanie do niej, w tym dokonanie ewentualnej korekty zeznania lub deklaracji lub jej złożenie. Zawiadomienie to obejmuje bowiem (m.in.) wskazanie zakresu kontroli jaka ma być przeprowadzona, w tym rodzaj podatku i okres objęty kontrolą.
Kontrolę organy muszą jednak wszcząć w ściśle określonym terminie, tj. nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia omawianego zawiadomienia.
Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.
Sama kontrola jest przy tym wszczynana z momentem doręczenia przedsiębiorcy upoważnienia do jej przeprowadzenia.
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcie kontroli nie dotyczy kontroli celno-skarbowej prowadzonej przez Urząd Celno-Skarbowy zgodnie z zasadami ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Tu, od razu doręcza się upoważnienie do przeprowadzenia kontroli UCS i data doręczenia tego upoważnienia jest datą wszczęcia kontroli.
Mówiąc o kontroli UCS warto również wskazać, że ta w wyjątkowych przypadkach może zostać wszczęta z miejsca, po okazaniu legitymacji służbowej. Zadziać się tak może w przypadkach, gdy organy mają podejrzenie, że nie są przestrzegane przepisy podatkowe oraz, gdy okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne przeprowadzenie kontroli (np. celem przeszukania i zatrzymania towarów, raportów z kas fiskalnych, pieczątek firmowych, faktur lub innej dokumentacji, a nawet zgromadzonej gotówki). Słynnym przykładem takich działań były m.in. masowe kontrole przedsiębiorców działających na terenie Wólki Kosowskiej k. Warszawy oraz w Rzgowie k. Łodzi podejrzewanych o uczestnictwo w tzw. mafiach vatowskich.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który otrzymał pierwsze pisma w sprawie, z zasady stanowiące zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli lub upoważnienie do jej przeprowadzenia zwróć koniecznie uwagę na treść tych pism i zakres kontroli jaka ma być prowadzona. Zważaj także uwagę na powołane przepisy, pouczenia i tryb w jakim kontrola ta będzie przeprowadzana.
Dzięki temu lepiej przygotujesz się do obrony, w tym zbierzesz konieczne dokumenty oraz przygotujesz wyjaśnienia.
Pamiętaj, że brak zapoznania się z tymi pismami i ich pouczeniami nie pozwoli Ci na skuteczne podniesienie argumentacji typu: „nie wiedziałem, że to już kontrola”, czy „myślałem, że składam zwykłe wyjaśnienia w toku czynności sprawdzających”.
Kajetan Kubicz
Kajetan jest adwokatem i ekspertem z zakresu podatku VAT oraz Partnerem Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce oraz w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego i restrukturyzacyjnego świadcząc usługi bieżącego doradztwa podatkowego oraz uczestnicząc w licznych audytach podatkowych. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz Klientów działających w branży budowlanej, transportowej, produkcyjnej oraz handlowej. Obecnie jest odpowiedzialny za bieżące doradztwo prawno-podatkowe, zarówno dla Klientów krajowych, jak i zagranicznych, głównie z obszaru VAT oraz w zakresie ulg podatkowych w podatkach PIT/CIT dotyczących rozwoju i innowacyjności. Jest autorem kilkuset wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz o dokonanie klasyfikacji statystycznej towarów i usług. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT. Włada biegle językiem angielskim.