Niższe limity również dla starych leasingów – oficjalne stanowisko KIS! 😡
- Wysłane przez Grzegorz Niebudek
- Kategorie CIT PIT Aktualności podatkowe
- Data 9 październik
Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe limity rozliczania samochodów osobowych w kosztach podatkowych. Niestety, zmiana uderzy nie tylko w nowe auta, ale też w „stare” leasingi! 🚗💥
Na odpowiedź KIS czekałem prawie dwa miesiące, no i się doczekałem! (Ticket#2025082211002447). Kluczowy fragment odpowiedzi:
„do samochodów osobowych używanych w prowadzonej działalności na podstawie takich umów od 1 stycznia 2026 r., będą miały zastosowanie nowe limity nawet jeżeli takie umowy zostały zawarte przed dniem 1 stycznia 2026 r.”
🚙 Co się zmienia?
Nowe przepisy (art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49a ustawy o CIT) wprowadzają trzy limity kosztowe uzależnione od emisji CO₂:
👉 225 000 zł – auta elektryczne i wodorowe ⚡
👉 150 000 zł – auta o emisji poniżej 50 g CO₂/km 🔌
👉 100 000 zł – auta o emisji powyżej 50 g CO₂/km ⛽
I tu pojawia się problem: większość aut spalinowych i hybryd plug-in ma emisję powyżej 50 g/km.
Czyli realnie prawie cały rynek trafia do limitu 100 000 zł! 😩
A co z leasingami zawartymi wcześniej?
💣 „Stare” leasingi bez ochrony praw nabytych!
W swojej odpowiedzi KIS napisała wprost:
„Do samochodów osobowych używanych w prowadzonej działalności na podstawie umowy leasingu operacyjnego, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, będą miały zastosowanie nowe limity nawet jeżeli takie umowy zostały zawarte przed dniem 1 stycznia 2026 r.”
Tłumaczenie?
Samochody leasingowane nie trafiają do ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy, więc nie obejmuje ich przepis przejściowy chroniący „stare” auta.
W efekcie, od 2026 roku przedsiębiorcy zapłacą wyższy CIT, PIT i składkę zdrowotną nawet od leasingów podpisanych kilka lat temu.
Czy to nie jest naruszenie zasady ochrony praw nabytych?
💸 Ile można stracić?
Dla zobrazowania:
Leasing operacyjny auta spalinowego o wartości 150 000 zł (emisja 120 g/km):
- CIT 19% – ok. 9 500 zł więcej podatku w całym okresie,
- PIT liniowy 19% + składka – ok. 12 000 zł,
- PIT 32% – ponad 20 000 zł dodatkowych obciążeń!
I to przy aucie klasy średniej, nie żadnym luksusowym SUV-ie. W przypadku floty kilku lub kilkunastu aut różnice mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych rocznie! 💥
⚖️ Ochrona tylko dla środków trwałych
KIS wskazuje, że dotychczasowe limity (150/225 tys. zł) zachowują moc jedynie dla aut wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do 31 grudnia 2025 r.
Ale… leasing operacyjny nie trafia do tej ewidencji.
Czyli:
- jeśli kupiłeś auto i amortyzujesz – jesteś chroniony,
- jeśli leasingujesz – płacisz więcej, mimo że podpisałeś umowę wcześniej.
Gdzie tu zasada równości?
No cóż, ja to chyba sobie pójdę do sądu z tym tematem.
Grzegorz Niebudek
Grzegorz jest adwokatem i doradcą podatkowym oraz Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczony ekspert z zakresu prawa podatkowego, laureat prestiżowych rankingów Rzeczypospolitej i Dziennika Gazeta Prawna w kategorii spory podatkowe, jak również w kategorii VAT i PIT. Grzegorz realizował wiele projektów doradczych, obejmujących planowanie podatkowe, zarządzenie ryzykiem prawnym i podatkowym, procesy restrukturyzacyjne oraz audyty podatkowe. Jako specjalista w zakresie procedury podatkowej z sukcesami prowadzi dziesiątki postępowań przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi oraz reprezentuje Klientów w skomplikowanych postępowaniach karnoskarbowych. Wykładowca na ponad 800 szkoleniach z zakresu prawa i podatków, restrukturyzacji oraz procedury podatkowej. Regularnie publikuje w prasie branżowej i specjalistycznej. Włada biegle językiem angielskim.