Objęcie przewozu betonu systemem SENT
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Cło i akcyza
- Data 17 lipiec
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy z dnia 27 czerwca 2025 r o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz niektórych innych ustaw.
Co zakłada projekt?
Ustawa zakłada objęcie systemem monitorowania (SENT) przewozy „betonu gotowego do wylania i innych towarów w postaci gotowej do wbudowania na bazie spoiw mineralnych”.
Zgodnie z założeniami projektu ustawy obowiązkiem monitorowania w systemie SENT objęty byłby transport betonu do wszystkich podmiotów odbierających beton, w tym również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W tym ostatnim przypadku potwierdzenia odbioru betonu w systemie dokonywałby jednak podmiot wysyłający (najczęściej producenci).
Obowiązkiem monitorowania takiego przewozu objęte byłyby nie tylko przewozy betonu związane z jego sprzedażą czy zakupem ale również:
- w celu wykonania na nim usług lub czasowego używania (np. w celu konfekcjonowania),
- przemieszczanego pomiędzy magazynami jednego podmiotu (w ramach aktualnie funkcjonującego, tzw. przesunięcia międzymagazynowego),
- będącego przedmiotem zwrotu (towar nie został przyjęty, jest reklamowany).
Przewiduje się, że za zaniechanie obowiązku potwierdzania odbioru towaru albo uzupełniania danych niezgodnie ze stanem faktycznym w tym zakresie – nakładana będzie (sankcja) kara pieniężna przez naczelnika urzędu celno-skarbowego w wysokości 5000 zł.
Na czym polega system SENT?
Prowadzenie działalności w zakresie dostarczania i nabywania na terytorium kraju towarów objętych systemem SENT wiąże się z nałożeniem posiadania przez przewoźników takich tworów lokalizatorami do geolokalizacji i przesyłania danych w tym zgłoszeń do Rejestr zgłoszeń SENT.
System SENT obejmuje przewóz towarów wrażliwych (m.in. jak zakłada projekt betonu) przez co nakłada obowiązki na określone w ustawie podmioty a głównie:
- Podmiot wysyłający (najczęściej będzie to producent betonu) ma obowiązek przesłać do rejestru (przed rozpoczęciem przewozu) zgłoszenie, uzyskać numer referencyjny i przekazać go przewoźnikowi. W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej (do innego kraju UE) lub eksportu (do innego kraju poza UE) podmiot wysyłający jest zobowiązany przekazać numer referencyjny również podmiotowi odbierającemu.
- Przewoźnik po otrzymaniu numeru referencyjnego uzupełnia zgłoszenie o kolejne dane. Dane te to np. numer rejestracyjny środka przewozowego, datę rozpoczęcia przewozu czy numer zezwolenia (licencji) transportowej.
- Podmiot odbierający (w przypadku gdy kończy przewóz na terytorium kraju) uzupełnia zgłoszenie w rejestrze informacją o odbiorze lub odmowie przyjęcia – nie dotyczy os. fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej
Co dalej z projektem ustawy?
Projekt ustawy został obecnie przekazany do opiniowania i konsultacji publicznych. Według założeń ustawa ma wejść po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Powyższe wymusza na podmiotach prowadzących działalność na rynku produkcji i obrotu betonem (m.in. przedsiębiorstwa budowlane, producenci betonu) identyfikację nowych obowiązków oraz dostosowanie się do regulacji SENT jak również wdrożenie odpowiednich rozwiązań technicznych. Jeśli mają Państwo w związku z powyższym wątpliwości lub pytania – zachęcamy do kontaktu.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.