Obniżona stawka akcyzy dla samochodów typu mild hybrid tzw, miękkie hybrydy
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Cło i akcyza
- Data 6 marzec
Obniżona stawka akcyzy dla samochodów typu mild hybrid tzw, miękkie hybrydy – kolejny korzystny wyrok WSA dla podatników.
Samochody osobowe mogą stanowić przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym. Przedmiotem opodatkowania jest wówczas pierwsza sprzedaż takiego samochodu na terenie kraju, import lub sprowadzenie z innego państwa członkowskiego UE (sytuacja określana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru), który nie był wcześniej zarejestrowany w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym.
To co jednak jest istotne z punktu widzenia przedsiębiorców (lub innych podmiotów np. os. fizycznych sprowadzających auta z zagranicy) – to wysokość stawki akcyzy na samochody.
Stawka podatku akcyzowego dla samochodów osobowych jest uzależniona od pojemności silnika tj. dla samochodów osobowych o pojemności silnika pow. 2000 cm3 wynosi 18,6%.
Ale już dla samochodów o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym o pojemności silnik pow. 2000 cm3 (maksymalnie do 3500 cm3), w tym plug in – zastosowanie ma stawka preferencyjna akcyzy tj. 9,3%, zob. art. 105 ustawy akcyzowej.
Jak pisaliśmy w artykule zatytułowanym „Czy samochody osobowe tzw. „miękkie” hybrydy lub mild hybrid – mogą korzystać z obniżonej stawki akcyzy?” -z uwagi na cechy konstrukcyjne samochodów mild-hybrid pojawiły się wątpliwości interpretacyjne czy mogą one korzystać ze stawki obniżonej.
Wszystko bowiem się rozbija o interpretację przepisów przez organy podatkowe. Organy podatkowe odwołują się tutaj do opinii klasyfikacyjnych do Nomenklatury Scalonej (CN), zgodnie z którymi tego typu pojazdy powinny być klasyfikowane jako zwykłe samochody spalinowe. Tym samym organ odmówił zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy dla samochodu mild-hybrid.
Pisaliśmy już o korzystnym wyroku WSA w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2024 r. sygn. III SA/Wa 1147/24. Wyrok dotyczył skargi podatnika na niekorzystną dla niego interpretację indywidualną.
Najnowszy wyrok - WSA w Gdańsku z dnia 18 lutego 2025 r. sygn. I SA/Gd 922/24 – dotyczył sakrgi na decyzję określającą podatnikowi zobowiązanie podaktwe z tytułu (w ocenie roganów) zastoswaia niewśłaciwej stawki akcyzy oraz znaizenia w związku z tym kwoty podatku akcyzowego.
W wyroku tym WSA orzekł, że: „Treść art. 105 pkt 1b u.p.a. (…) jest czytelna: obniżona stawka akcyzy przysługuje, jeżeli samochód osobowy posiada odpowiedni (hybrydowy, czyli mieszany) napęd. Z przepisu tego nie wynika, aby od mocy silnika elektrycznego zależało, czy dany samochód jest samochodem osobowym o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, czy jest samochodem o napędzie jedynie spalinowym. Nie wynika z przepisu także zależność między zakresem, w jakim silnik elektryczny (jego moc) uczestniczy w jeździe bądź czy istnieje alternatywna możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym.”
Powyższy wyrok wpisuje się już w korzystną linię orzeczniczą dla podatników i jednocześnie jest kolejnym argumentem dla podatników pozostających w sporach z organami w zakresie klasyfikacji dal celów akcyzy samochodów typu mild-hybrid.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.