OBOWIĄZKI SPRAWOZDAWCZE SUP
- Wysłane przez Agnieszka Fijałkowska-Wocial
- Kategorie Pozostałe
- Data 15 marzec 2024
Przypominamy, że dzisiaj 15 marca 2024 r. upływa termin na złożenie sprawozdania w zakresie SUP (single-use-plastic) obejmującego m.in. dane o:
- masie i liczbie wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych
- ilości nabytych oraz wydanych w danym roku kalendarzowym przez przedsiębiorców, o których mowa w art. 3b ust. 1 i 2 tej ustawy, produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
Mimo, że zarówno opłata producencka SUP jak i konsumencka SUP obowiązują dopiero od 1 stycznia 2024 r., to obowiązki ewidencyjne i sprawozdawcze obejmują również okres od 24 maja 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Przypomnijmy, że opłata producencka SUP ponoszona jest przez przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
- Zgodnie z art. 3k ustawy o gospodarowaniu odpadami:
- Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w sekcjach I i III załącznika nr 9 do ustawy jest obowiązany do ponoszenia corocznej opłaty na pokrycie kosztów:
- zbierania odpadów powstałych z produktów tego samego rodzaju, które wprowadził do obrotu, pozostawionych w publicznych systemach zbierania odpadów, w tym na pokrycie kosztów utworzenia i utrzymania tych systemów, transportu tych odpadów i ich przetwarzania;
- uprzątania oraz transportu i przetwarzania odpadów powstałych z produktów tego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów, które wprowadził do obrotu.
- Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w sekcji II załącznika nr 9 do ustawy jest obowiązany do ponoszenia corocznej opłaty na pokrycie kosztów uprzątania oraz transportu i przetwarzania odpadów powstałych z produktów tego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów, które wprowadził do obrotu.
- Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, oblicza się jako iloczyn stawki opłaty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 3l ust. 2 oraz odpowiednio masy albo liczby wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym przez danego przedsiębiorcę produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy.
Przedsiębiorca wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych prowadzi, w postaci papierowej albo elektronicznej, ewidencję produktów wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym zawierającą w zależności od rodzaju tych produktów odpowiednio ich masę albo liczbę (w przedmiotowym przypadku masę tych produktów). Obowiązek prowadzenia ewidencji powstał od dnia 24 maja 2023 r.
Z kolei opłata konsumencka dotyczy przedsiębiorców prowadzących jednostkę
- handlu detalicznego,
- jednostkę handlu hurtowego lub
- jednostkę gastronomiczną,
w których są oferowane:
- produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 6 do ustawy będące opakowaniami lub
- napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te produkty.
Ww. przedsiębiorca jest obowiązany do pobrania opłaty od użytkownika końcowego nabywającego te produkty lub napoje lub żywność w tych produktach.
Ponadto opłata konsumencka dotyczy przedsiębiorców pakujący i oferujący - za pomocą urządzenia vendingowego, w tym umieszczonego także w miejscach innych niż jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego lub jednostki gastronomiczne - napoje lub żywność w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do ustawy będących opakowaniami.
Przedsiębiorcy są obowiązani do prowadzenia, w postaci papierowej albo elektronicznej, ewidencji liczby nabytych i wydanych użytkownikom końcowym produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do ustawy będących opakowaniami w danym roku kalendarzowym przez danego przedsiębiorcę. Jednocześnie przedsiębiorca prowadzący więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, prowadzi ewidencję oddzielnie dla poszczególnych jednostek. Obowiązek prowadzenia ewidencji powstał od dnia 24 maja 2023 r.
Dane do wykazania w sprawozdaniu określa m.in. art. 73 ust 2 pkt 3a) ustawy o odpadach, sprawozdanie zawiera m.in. informacje o:
- masie i liczbie wprowadzonych do obrotu w danym roku kalendarzowym produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do tej ustawy będących opakowaniami oraz wymienionych w pkt 1 i 4 w sekcji I załącznika nr 9 do tej ustawy, w tym zawartości tworzyw sztucznych,
- wysokości należnej opłaty produktowej, o której mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy,
- wysokości należnej opłaty, o której mowa w art. 3b ust. 1 tej ustawy, obliczanej oddzielnie dla poszczególnych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do tej ustawy będących opakowaniami,
- ilości nabytych oraz wydanych w danym roku kalendarzowym przez przedsiębiorców, o których mowa w art. 3b ust. 1 i 2 tej ustawy, produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do tej ustawy będących opakowaniami,
- wysokości należnej opłaty, o której mowa w art. 3k ust. 1 i 2 tej ustawy, obliczonej oddzielnie dla poszczególnych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 9 do tej ustawy,
- przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych, o których mowa w art. 11b ust. 1 tej ustawy, wraz ze wskazaniem wysokości środków przeznaczonych na ten cel, lub wysokości opłat, o których mowa w art. 11b ust. 4 tej ustawy,
- ilości wprowadzonych do obrotu przez przedsiębiorców, o których mowa w art. 3k ust. 1 i 2 tej ustawy, poszczególnych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 9 do tej ustawy.
Sprawozdanie, składane za rok 2023:
- przez przedsiębiorców, wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych - nie obejmuje informacji o wysokości należnej opłaty, na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych;
- przedsiębiorców pobierających opłatę konsumencką, nie obejmuje informacji o wysokości należnej opłaty, konsumenckiej;
- Sprawozdanie za rok 2023 obejmuje okres od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej (tj. od 24 maja 2023 r.) do dnia 31 grudnia 2023 r.
Podmioty obowiązane do sporządzenia sprawozdań, składają je w terminie do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy właściwemu marszałkowi województwa (zgodnie z art. 76 ust .1 ustawy o odpadach).
OPŁATA PRODUCENCKA SUP |
OPŁATA KONSUMENCKA SUP |
|
Ewidencja za okres od 24.05.2023 r. do 31.12.2023 r. |
Obowiązek prowadzenia ewidencji |
Obowiązek prowadzenia ewidencji |
Sprawozdanie za okres od 24.05.2023 r. do 31.12.2023 r. Termin 15 marca 2024 r. |
Obowiązek złożenia sprawozdania. Sprawozdanie nie obejmuje informacji o wysokości należnej opłaty, na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. |
Obowiązek złożenia sprawozdania. Sprawozdanie nie obejmuje informacji o wysokości należnej opłaty konsumenckiej. |
Opłata za okres od 24.05.2023 r. do 31.12.2023 r. |
Opłata nie obowiązuje we wskazanym okresie. |
Opłata nie obowiązuje we wskazanym okresie. |
Opłata za okres od 01.01.2024 r. Termin zapłaty 15 marca 2025 r. |
Opłata obowiązuje. |
Opłata obowiązuje. |
Archiwizacja ewidencji (licząc od końca roku, za który te ewidencje są prowadzone) |
Okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą. |
Okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, którego informacje dotyczą. |
Agnieszka Fijałkowska-Wocial
Agnieszka jest doradcą podatkowym oraz managerem w Kancelarii LTCA
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz zdobyła uprawnienia doradcy podatkowego.
Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe, w tym również w organach administracji skarbowej, gdzie zajmowała się prowadzeniem oraz nadzorowaniem postępowań podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W ramach Kancelarii LTCA koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych. Uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe, procesy restrukturyzacyjne, audyty podatkowe.
Reprezentuje klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi.