Planowane zmiany w podatku akcyzowym
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 18 listopad 2022
Zgodnie z wykazem prac sejmowych do pierwszego czytania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (nr druku sejmowego 2764). Projekt ten zawiera szereg zmian w zakresie ustawy o podatku akcyzowym (ale nie tylko).
Wśród najistotniejszych zmian warto wskazać następujące zagadnienia:
1) Zmiana w zakresie definicji płynów do e-papierosów (papierosów elektronicznych).
Zgodnie z projektowaną nową definicją w art. 2 w ust. 1 pkt 35 ustawy akcyzowej brzmieć będzie ona następująco: „płyn do papierosów elektronicznych – roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego zasadniczy charakter, skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania do sprzedaży”
Podczas gdy aktualna definicja płynów do papierosów elektronicznych brzmi: „płyn do papierosów elektronicznych - roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę”.
Stąd docelowo od 2023 r. opodatkowaniu podlegać ma sprzedaż każdego roztworu, który mógłby być wykorzystany jako płyn do e-papierosów. Intencją ustawodawcy jest uregulowanie rynku dystrybucji płynów, których deklarowane przeznaczenie jest inne niż „spożywcze” np. odświeżacze powietrza lub inne aromaty choć ich faktyczne wykorzystanie służyło będzie właśnie jako płyn do e-papierosów.
Definicje otarte (oparte?) w ustawie akcyzowej nie są niczym nowym i stanowią pewnego rodzaju wentyl bezpieczeństwa dla organów jako środek przeciwko unikaniu płatności akcyzy. Rozwiązanie to jednak może wpłynąć (i z pewności tak będzie) na branże spożywczą lub inne branże wytwarzające np. aromaty na bazie glikolu propylenowego lub gliceryny poprzez wzmożoną liczbę kontroli podatkowych. Z pewnością podmioty działające w tych branżach dokonujące obrotu tego typu towarami powinny zastanowić się nad procedurami compliance pod kątem nowej definicji płynów do e-papierosów lub na bieżąco monitorować interpretacje indywidualne wydawane w tym zakresie.
Zrezygnowano natomiast ze zmiany definicji tytoniowych wyrobów nowatorskich.
2) Przedłużenie zwolnienia akcyzowego dla aut hybrydowych do 2029 r.
Projekt zakłada przedłużenie do 31 grudnia 2029 r. zwolnienia z akcyzy przy zakupie auta hybrydowego z pojemnością silnika spalinowego nieprzekraczającą 2 tys. cm sześc. (gdyby nie ingerencja ustawodawcy, zwolnienie wygasłoby już z końcem 2022 r.)
3) Zmiany dla producentów alkoholu.
Dla tzw. małych producentów wskazanych wyrobów alkoholowych nie będzie obowiązku ubiegania się o certyfikat małego producenta, jeżeli sprzedają swoje trunki wyłącznie na terytorium Polski. Posiadanie takiego certyfikatu byłoby jednak warunkiem korzystania z niższej stawki podatku wyłącznie przy sprzedaży do innych krajów unijnych.
Ponadto zgodnie z projektem od 13.02.2023 r. nie trzeba będzie składać deklaracji podatkowych w przypadku wewnątrz wspólnotowego nabycia całkowicie skażonego alkoholu etylowego.
4) Zmiany pozostałe.
Zmniejszenie obowiązków akcyzowych dla małych OZE, które dotyczy w szczególności podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i ją zużywających, w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji oraz z odnawialnych źródeł energii z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i ją zużywających, w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowej.
Wprowadzony zostanie obowiązek zgłaszania w deklaracji podatkowej wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów węglowych (zamiast na deklaracji uproszczonej) oraz suszu tytoniowego.
Prezentowane zmiany wejdą w życie zgodnie z projektem z dniem 01.01.2023 r.
Natomiast przesunięciu ulegnie termin obowiązku prowadzenia ewidencji akcyzowych w formie elektronicznej na 1.02.2024 r. (wdrożenie „akcyzowego JPK”).
Link do treści projektu ustawy oraz jego uzasadnienie wraz z stanem procesu legislacyjnego są pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2764
Łukasz Jankowski
Doradca Podatkowy
email: lukasz.jankowski@ltca.pl
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.