Podatek od nieruchomości – czy dotyczy stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
- Wysłane przez Anna Krzyżanowska
- Kategorie Podatek od nieruchomości
- Data 9 grudzień 2024
Opodatkowanie stacji ładowania samochodów elektrycznych było przedmiotem wielu orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych w 2024 r. Dla podatników to dobra wiadomość, ponieważ sądy przyznały im rację wydając korzystne wyroki.
Spis treści
Wojewódzkie sądy administracyjne stoją po stronie podatników
Nowe przepisy = nowe porządki?
Przedmiotem wątpliwości wśród podatników były kwestie opodatkowania podatkiem od nieruchomości stacji ładowania samochodów elektrycznych. W związku z tym, podatnicy zadawali pytania w ramach wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych czy wolnostojące stacje ładowania samochodów elektrycznych, posadowione na fundamencie i przymocowane do niego za pomocą szpilek fundamentowych, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Zdaniem podatników stacje ładowania pojazdów elektrycznych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości (z wyłączeniem ewentualnego fundamentu bądź podobnej powierzchni, na której zostały posadowione).
Organy podatkowe nie przychyliły się do stanowiska podatników i w wydanych interpretacjach indywidualnych wskazywały, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych będą stanowić budowle w świetle art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a w konsekwencji w całości będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Wojewódzkie sądy administracyjne stoją po stronie podatników
Zdecydowanie bardziej pomyślny wynik udało się uzyskać podatnikom przed WSA. Sądy administracyjne w wydanych wyrokach nie zgodziły się ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe i potwierdziły, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych nie będą opodatkowane podatkiem od nieruchomości jako budowle (z wyjątkiem ewentualnego fundamentu znajdującego się pod stacją).
Jak podkreślono w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 12 września 2024 r. sygn. akt I SA/Kr 569/24 „(…) przedmiotowych stacji nie można określać, jako wolno stojących urządzeń technicznych”, bowiem „(…) będą posadowione na fundamencie, bądź przytwierdzone do budynku lub budowli. Będą one zatem powiązane z innymi obiektami budowlanymi (…)”. W dalszej części uzasadnienia wyroku WSA wskazał, że dokonując analizy czy stacja ładowania pojazdów stanowi budowlę podlegającą opodatkowaniu jako obiekt budowalny w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, należy stwierdzić, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych nie zostały wymienione w treści art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, a także nie zostały wskazane jako budowla w pozostałych przepisach tej ustawy, czy też załącznikach, co w konsekwencji prowadzi do wniosku, że nie można uznać ich za przedmiot podatku od nieruchomości.
Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, wyrażonym w wyroku z 17 lipca 2024 r. sygn. akt I SA/Ol 182/24, stacji ładowania pojazdów elektrycznych nie można także uznać za urządzenie budowlane, o którym mowa w art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego, a co za tym idzie za budowlę w rozumieniu przepisów podatkowych. Jak wskazał WSA w Olsztynie, stacji ładowania nie można zaliczyć do urządzeń wymienionych w art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego, a także nie można uznać, że „(…) stacja ładowania pojazdów pełniła funkcję służebną w stosunku do obiektu budowlanego w postaci fundamentu/podobnej powierzchni”.
Podobne stanowisko zostało wyrażone m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 1 sierpnia 2024 r. sygn. I SA/Go 110/24 oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 6 sierpnia 2024 r. sygn. I SA/Łd 292/24.
Nowe przepisy = nowe porządki?
Jak wiadomo, od 1 stycznia 2025 r. wchodzą w życie nowe przepisy podatku od nieruchomości. Choć Ministerstwo Finansów wielokrotnie podkreślało, że celem wprowadzanych zmian jest zachowanie fiskalnego statusu quo, to trudno oprzeć się wrażeniu, że jest zupełnie odwrotnie.
Podczas konsultacji publicznych zgłoszono wiele zastrzeżeń i potencjalnych ryzyk związanych z nowym brzmieniem przepisów. Jak sugerowano, jednoznaczne wskazanie stacji ładowania samochodów elektrycznych w art. 1a ust. 1 pkt 2 lit. b, jako obiektów opodatkowanych jedynie od ich części budowlanych, zniwelowałoby ewentualne problemy interpretacyjne związane z możliwością opodatkowania stacji od całości ich wartości, a nie tylko od wartości np. fundamentu na którym są posadowione. Tak się jednak nie stało. Mamy jednak nadzieję, że dotychczasowe podejście nie ulegnie zmianie.