Podatek od nieruchomości w 2025 r. – stanowisko RPO
- Wysłane przez Paula Kołodziejska
- Kategorie Pozostałe
- Data 23 luty 2024
Na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. SK 14/21, ale również wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 października 2023 r., sygn. SK 23/19, z dniem 1 stycznia 2025 r. podatek od nieruchomości ma ulec gruntownej zmianie. We wskazanych wyrokach stwierdzono niekonstytucyjność definicji budowli, a samego ustawodawcę zmuszono do przeprocesowania nowelizacji.
Sprawa podatku od nieruchomości jest aktualnie dość głośna. Poza trwającymi pracami Ministerstwa Finansów (na moment tej publikacji nie jest jeszcze dostępny jakikolwiek projekt zmian do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych), aktywnością Związku Miast Polskich i głosami doktryny, swoje stanowisko wyraził również Rzecznik Praw Obywatelskich. 5 lutego 2024 r. RPO skierował pismo do Ministra Finansów, w którym wskazał wprost ,,(…) że brak właściwej definicji pojęcia „budowla” w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jest rażącym przykładem nienależytej legislacji podatkowej. Jest to problem, który był przedmiotem wielu wyroków TK i orzeczeń sądów administracyjnych – i w dalszym ciągu pozostaje nierozwiązany. Wadliwość i niejednoznaczność definicji tego pojęcia prowadzi do nierównego traktowania i braku przewidywalności w obszarze obowiązków podatkowych.”.
Rzeczywiście trzeba potwierdzić, że podatek od nieruchomości znalazł się w krytycznym punkcie. Pomimo licznych wyroków Trybunałów Konstytucyjnego czy spraw, które były rozstrzygane przez sądy administracyjne, podatnik w tym obszarze nie może być pewnym przyjmowanych przez siebie rozwiązań. Obiekt X w jednej gminie może zostać uznany za budynek, a w gminie sąsiadującej za budowlę. Jest to sytuacja zdecydowanie niepożądana.
Rzecznik Praw Obywatelskich podkreśla, w ślad za orzecznictwem, że jednym z mankamentów podatku od nieruchomości jest odesłanie w definicjach legalnych do Prawa budowlanego. Jakkolwiek pozornie obszary te się przenikają, to odmienny cel ,,ustawy podatkowej” i ,,ustawy niepodatkowej” doprowadza do licznych nieścisłości i problemów w stosowaniu prawa. Z tego względu doktryna i Związek Miast Polskich postulują, aby jednak w nowej ustawie zrezygnować z naprawy podatku od nieruchomości poprzez transfer pojęć z Prawa budowlanego do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jest to prawdopodobnie najprostsze rozwiązanie, które nie przekreśli dorobku orzeczniczego, ale podatnicy stracą tym sposobem szansę na wyprostowanie dotychczasowych problemów z kwalifikacją przedmiotów opodatkowania.
Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Finansów z prośbą o przekazanie informacji na temat obecnego stanu prac legislacyjnych, harmonogramu prac nad dostosowaniem podatku od nieruchomości do wytycznych Trybunału Konstytucyjnego oraz koncepcji resortu finansów co do zasadności przeprowadzenia systemowych zmian w opodatkowaniu nieruchomości.
Na dzień publikacji – Minister Finansów nie zabrał głosu w sprawie.
Źródło: https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/202402/Do_MF_podatki_budowle_definicja_5.02.2024.pdf
#podatek od nieruchomości #nowelizacja #RPO #budowla #TK
Paula Kołodziejska
Ukończyła prawo na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Gdańsku oraz studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej na kierunku podatki w krajowym i międzynarodowym obrocie gospodarczym. Z prawem podatkowym związana od 2018 r. Koncentruje się na doradztwie z zakresu podatku od nieruchomości, podatków dochodowych oraz schematów podatkowych. W ramach tego pierwszego była członkiem zespołu zajmującym się jego weryfikacją dla przedsiębiorców z całej Polski, w szczególności z branży energetycznej, spożywczej i automotive. W LTCA zajmuje się bieżącą obsługą podatkową przedsiębiorców.