Polska i podatek cyfrowy – najświeższe warianty w konsultacjach
- Wysłane przez Maria Krzywińska
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 18 sierpień
W Ministerstwie Cyfryzacji odbyło się spotkanie z szeroką reprezentacją organizacji branżowych i pozarządowych poświęcone omówieniu modelu podatku od działalności cyfrowej, nad którym prace trwały w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele Fundacji Instrat zaprezentowali raport z przeglądem rozwiązań funkcjonujących na świecie oraz rekomendacjami dla Polski.
Założenia: kogo obejmie i po co?
Jak informuje Ministerstwo, proponowane rozwiązania wprowadzałyby bezpośredni podatek od skonsolidowanych przychodów największych podmiotów operujących na rynku cyfrowym. Jego zadaniem jest wyrównywanie szans pomiędzy globalnymi graczami, a europejskimi i polskimi przedsiębiorcami, dlatego danina dotyczyłaby firm o globalnych przychodach powyżej 750 mln EUR. Model DST wzorowany jest na regulacjach funkcjonujących m.in. we Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
Przychody z podatku miałyby wspierać rozwoju polskich technologii i innowacji, oraz tworzenie jakościowych treści medialnych, co ma odpowiadać na przejęcie rynku reklamowego przez globalne firmy cyfrowe.
Deklarowana stawka i ochrona płatników CIT
Podczas spotkania wicepremier Krzysztof Gawkowski wskazał na niską, trzyprocentową stawkę podatku cyfrowego oraz zapowiedział mechanizmy chroniące firmy płacące faktycznie należny CIT w Polsce.
Co ma podlegać opodatkowaniu?
Ministerstwo określiło trzy kategorie zdarzeń:
- Usługi interfejsu cyfrowego – udostępnianie wielostronnego cyfrowego oprogramowania (platformy, aplikacje) umożliwiającego interakcję między użytkownikami (np. marketplace’y, aplikacje taksówkarskie, media społecznościowe).
- Usługi cyfrowej reklamy ukierunkowanej (profilowanie) – umieszczanie, za pośrednictwem interfejsu cyfrowego, reklam skierowanych do określonych użytkowników (np. SEM, reklamy na platformach społecznościowych).
- Usługi przekazywania danych – sprzedaż/licencjonowanie danych o użytkownikach które zostały zgromadzone na temat użytkowników oraz ich działań na platformach. Usługi te obejmują transfer informacji o zainteresowaniach użytkowników, ich nawykach zakupowych, lokalizacji, czy innych danych wydedukowanych z tego, w jaki sposób osoba wchodzi w interakcję z interfejsami cyfrowymi.
Co nie będzie opodatkowane?
Od powyższego, przewidziano kilka wyłączeń, w tym:
– usługi pośrednictwa cyfrowego, gdy głównym celem jest dostarczanie treści cyfrowych (np. programy, gry, aplikacje) albo świadczenie usług komunikacyjnych lub płatniczych;
– regulowane usługi finansowe świadczone przez regulowane podmioty (np. aplikacje bankowości);
– sprzedaż towarów lub usług online za pośrednictwem strony internetowej ich dostawcy, w której dostawca nie działa jako pośrednik (np. handel elektroniczny związany z działalnością detaliczną).
Jak ustalana byłaby podstawa opodatkowania?
Ministerstwo cyfryzacji pokreśla, że „rozwiązanie jest przede wszystkim proste”. Firmy objęte opodatkowaniem będą zobowiązane do raportowania realnego przychodu związanego z usługami świadczonymi w Polsce lub dotyczącymi nieruchomości albo towarów znajdujących się w Polsce.
Raportując, będą opierały się na danych (np. IP), którymi już dysponują, na których podstawie przeprowadzą test „rozsądnego założenia” – użytkownik będzie uznawany za osobę z danego państwa, jeśli informacje zgromadzone przez platformę wskazują na prawdopodobieństwo, że jego normalne miejsce pobytu znajduje się w tym kraju. Tym samym płatnicy nie będą musieli zbierać dodatkowych informacji o klientach.
W sytuacji, w której ustalenie lokalizacji użytkowników nie będzie możliwe, podstawa opodatkowania będzie ustalana proporcjonalnie do liczby użytkowników danego interfejsu w Polsce lub wyświetleń reklam w Polsce.
Rekomendacje wariantów podatku cyfrowego dla Polski
W opublikowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji prezentacji Fundacji Instrat zostały przedstawione dwa warianty:
- Wariant szeroki
- Rekomendowana stawka: 3%, 4,5% lub 6%
- Próg dla przychodu brutto z usług cyfrowych w Polsce: brak
- Próg dla przychodu z usług cyfrowych w skali globalnej: 750 mln EUR
- Typ zdarzeń
- Udostępnianie interfejsu cyfrowego (tj. marketplace'y, na których użytkownicy mogą dokonywać transakcji; portale sieciujące użytkowników)
- Ukierunkowana reklama oraz przesyłanie danych o użytkownikach wykorzystywanych w celach marketingowych
- Wariant wąski
- Rekomendowana stawka: 5%, 6% lub 7,5%
- Próg dla przychodu brutto z usług cyfrowych w Polsce: brak
- Próg dla przychodu z usług cyfrowych w skali globalnej: 750 mln EUR
- Typ zdarzeń : świadczenie usług reklamy cyfrowej ukierunkowanej
Co dalej?
Kolejnym etapem ma być przygotowanie projektu ustawy z uwzględnieniem zgłaszanych opinii i ocen, a następnie szerokie konsultacje.
Maria Krzywińska
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.