Problemów z terminem wdrożenia procedur dotyczących sygnalistów ciąg dalszy...
- Wysłane przez Anna Kubicz
- Kategorie Shorts
- Data 16 wrzesień 2024
Kolejny problem z terminem wdrożenia procedur o ochronie sygnalistów!
Jakiś czas temu pisałam, o tym, że Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w stanowisku przesłanym DGP wskazało, że podmioty zobowiązane do ustalenia u procedury dotyczącej ochrony sygnalistów powinny to zrobić najpóźniej do 1 stycznia 2025 roku.
Dodatkowo, Ministerstwo zapewniło również, że dopiero od 1 stycznia 2025 r. będzie obowiązywała sankcja karna za brak ustanowienia procedur.
Powyższy termin oczywiście nie dotyczy tych podmiotów, które zobligowane są do wdrożenia procedury bez względu na limit zatrudnienia, czyli m.in. instytucji obowiązanych w rozumieniu AML (biura rachunkowe, instytucje finansowe, pośrednicy w obrocie nieruchomościami, agenci ubezpieczeniowi itp.)
I tu rodzi się kolejny problem.
Otóż, ustawa wchodzi w życie 25 września 2024, w związku z powyższym część osób twierdzi, że:
✅Skoro ustawa wchodzi w życie 25.09.2024, to firmy powinny już tego dnia mieć wdrożone procedury
✅Skoro ustawa wchodzi w życie 25.09.2024, to w tym dniu firmy powinny rozpocząć konsultacje z pracownikami odnośnie procedury, które zgodnie z przepisami mogą potrwać od 5 do 10 dni, a sama procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości pracowników
Przy tym wszystkim aktualny wciąż pozostaje problem związany z terminem wskazanym na dzień 1 stycznia 2025 i idąc dalej w tym rozważaniach, czy 1 stycznia 2025 powinien być dniem kiedy firmy już będą miały wdrożoną procedurę, czy jest to dzień, w którym powinny rozpocząć się prace nad procedurą, etap konsultacji i wdrożenia.
A cały ten chaos spowodowany jedną prostą rzeczą, brakiem przepisów przejściowych, o których zapomniał nasz ustawodawca.
Osobiście uważam, że biorąc pod uwagę tak liczne wątpliwości, jakiekolwiek próby sankcjonowania firm za brak procedur nie powinny być stosowane albo do czasu oficjalnego, jasnego stanowiska Ministerstwa, albo odsuniętego obowiązku wdrożenia procedury.
Anna Kubicz
Anna jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych kancelariach prawnych i podatkowych, doradzając przy skomplikowanych transakcjach gospodarczych. Koncentruje się na doradztwie z zakresu podatków dochodowych ze szczególnym uwzględnieniem cen transferowych i analiz benchmarkigowych. Zarządzała ponad 300 projektami z zakresu TP. Anna z powodzeniem wdrażała również projekty z zakresu raportowania schematów podatkowych (MDR) oraz systemów compliance. Wykładowca na ponad 300 szkoleniach z zakresu cen transferowych, podatków CIT i VAT, MDR oraz compliance. Regularnie publikuje w prasie branżowej i specjalistycznej. Włada biegle językiem angielskim.