Programy rabatowe a obowiązki płatnika
- Wysłane przez Maria Krzywińska
- Kategorie PIT
- Data 1 październik
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 września 2025 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.657.2025.1.MKA) po raz kolejny potwierdził, że udział w programach rabatowych nie powoduje powstania przychodu po stronie uczestników, a na spółce nie ciążą obowiązki płatnika PIT.
Stan faktyczny
Spółka planowała wdrożenie programu rabatowego (dalej: „Program”), w ramach którego uczestnicy będą mogli nabywać usługi świadczone przez Spółkę po cenie obniżonej względem ceny detalicznej. Rabaty mogą wynosić od 10% do 70%, a cena po rabacie, choć niższa od standardowej dla klientów indywidualnych, nie będzie niższa niż ceny negocjowane z kontrahentami instytucjonalnymi.
Uprawnieni do udziału w Programie mają być m.in.:
- pracownicy Spółki,
- osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych,
- członkowie organów Spółki,
- pracownicy i współpracownicy spółek powiązanych,
- członkowie rodzin wskazanych osób,
- a także potencjalnie inne grupy, jak emerytowani pracownicy, stażyści czy influencerzy.
Stanowisko organu
Dyrektor KIS przypomniał, że ustawa o PIT nie zawiera definicji rabatu. Zgodnie ze znaczeniem słownikowym, rabat to zniżka od ustalonej ceny, a więc zapłacona po rabacie kwota stanowi rzeczywistą cenę zakupu. W konsekwencji, różnica pomiędzy ceną detaliczną a ceną faktycznie zapłaconą nie stanowi przychodu uczestnika.
Istotne znaczenie ma również, że Program skierowany jest do szerokiego grona odbiorców. Organ wskazał, że udzielanie rabatów szerokiemu, potencjalnie nieograniczonemu kręgowi osób nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o PIT.
W efekcie, na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika – ani w zakresie poboru zaliczek, ani obowiązków informacyjnych (PIT-11, PIT-8C).
Podsumowanie
Interpretacja z 23 września 2025 r. wpisuje się w ugruntowaną praktykę Krajowej Informacji Skarbowej. W podobnym tonie organ wypowiadał się już wcześniej. Udział w programach rabatowych skierowanych do szerokiej grupy odbiorców nie generuje po stronie uczestników przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, a na spółce nie spoczywają obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązki informacyjne.
Maria Krzywińska
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.