Przełomowy wyrok NSA ws. zwolnienia portów rzecznych z podatku od nieruchomości
- Wysłane przez Marcin Baj
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 26 luty 2024
13 lutego 2024 roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok o sygnaturze III FSK 4345/21, w którym stwierdzono, że infrastruktura portów rzecznych może skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości.
W stanie faktycznym będącym przedmiotem sprawy spółka (dalej: „Spółka”) realizująca inwestycję (dalej: „Inwestycja”) polegającą na odtworzeniu nabrzeży z dostosowaniem do budowy ciągu
pieszo-jezdnego złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. We wniosku wskazała, że dodatkową częścią Inwestycji będzie zabezpieczenie przeciwpowodziowe. Elementem Inwestycji będą też m.in. doki, które mają dać początek wodnej komunikacji miejskiej. Inwestycja jest realizowana
w Warszawie przy Wiśle (port rzeczny).
Spółka chciała uzyskać odpowiedź m.in. na pytanie czy Inwestycja oraz zajęte przez nią grunty będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, przewidzianego w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: „UPOL”). Stosownie do treści tego przepisu, zwalnia się od podatku od nieruchomości m.in. budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty.
Spółka stała na stanowisku, że opisane przez nią obiekty stanowią budowle infrastruktury portowej,
a tym samym podlegają one zwolnieniu od podatku od nieruchomości wraz z zajętymi przez nie gruntami. Spółka odwołała się do definicji językowej przy interpretacji pojęcia „infrastruktura portowa” jednocześnie wskazując na niezasadność odwoływania się do definicji tego pojęcia zawartej w ustawie o portach i przystaniach morskich (dalej: „ustawa o portach”). Argumentowała, że:
- W prawie podatkowym pierwszeństwo ma wykładnia językowa oraz systemowa
- w przypadku natomiast, gdy nie daje ona jednoznacznych rezultatów, zastosowanie znajduje zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika; - ilekroć ustawodawca w art. 7 UPOL odsyła do pojęć zawartych w innych ustawach, wskazuje to wprost – innymi słowy, skoro UPOL przy pojęciu „infrastruktura portowa” nie odsyła do ustawy o portach to nie należy się do tej ustawy odwoływać przy interpretacji tego pojęcia.
W wydanej interpretacji indywidualnej, organ podatkowy (dalej: „Organ”) uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe. Wskazał, że skoro UPOL nie zawiera definicji pojęcia „infrastruktura portowa” to należy w pierwszej kolejności poszukiwać jego definicji w innych aktach prawnych, a nie poprzez interpretację językową. Odwołując się do definicji z ustawy o portach, Organ stwierdził, że infrastruktura portowa to infrastruktura znajdująca się w granicach portu morskiego lub przystani morskiej. W efekcie, uznał że Inwestycja będąca przedmiotem wniosku nie może skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości (gdyż nie znajduje się w granicach portu morskiego lub przystani morskiej tylko na rzece).
WSA w Warszawie w wyroku z dnia 17 lutego 2021 r., sygn. akt III SA/Wa 1345/20 oddalił skargę Spółki na przedmiotową interpretację. WSA przyznał rację Organowi, wskazując, że z ugruntowanego orzecznictwa (w tym m.in. NSA) wynika, że przy interpretacji pojęcia „infrastruktura portowa” należy odwołać się do ustawy o portach. Odwołując się do orzecznictwa NSA, stwierdził że także z wykładni językowej nie wynika, że zakresem zwolnienia z podatku nieruchomości są objęte także porty rzeczne.
NSA uchylił w całości wyrok WSA w Warszawie przyznając rację Spółce.
Wyrok jest przełomowy, bo to pierwsze orzeczenie NSA potwierdzające możliwość zwolnienia portów rzecznych od podatku od nieruchomości.
#ret #zwolnienie #porty #rzeczne #nsa
Marcin Baj
Marcin jest licencjonowanym doradcą podatkowym specjalizującym się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, studiował również prawo na Uniwersytecie La Sapienza w Rzymie w ramach programu Erasmus. Pracę w doradztwie podatkowym rozpoczął w 2013 roku i pracował dla największych polskich firm świadczących usługi doradztwa podatkowego. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, zwroty podatku VAT, centralizację VAT dla największych polskich miast (jeden z największych projektów w historii polskiego VAT), kalkulację / weryfikację prewspółczynnika VAT, doradztwo przy transakcjach międzynarodowych (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, eksport), VAT compliance, audyty VAT, reprezentację w postępowaniach podatkowych i sądowych oraz szkolenia podatkowe. Jest autorem publikacji w prasie fachowej oraz komentarzy w prasie codziennej. Jest także współautorem książki o centralizacji podatku VAT w polskich gminach, która została uznana za duży sukces wydawniczy na rynku publikacji prawniczych w Polsce w 2016 roku. Włada językiem angielskim i włoskim.