Przy wyborze estońskiego CIT z początkiem roku, sprawozdania finansowe nie mają znaczenia.
- Wysłane przez Adrian Kęmpiński
- Kategorie Niskie podatki / CIT estoński
- Data 24 listopad 2025
Estoński CIT pełen jest absurdów:
- spółka, która wybiera estoński CIT w trakcie roku musi sporządzić śródroczne sprawozdanie finansowe (w odpowiedniej formie, w odpowiednim terminie, z podpisami w formie elektronicznej),
- dużo formalizmów z tym sprawozdaniem śródrocznym, co teraz chętnie kontroluje skarbówka.
Tto sprawozdanie finansowe ma oddzielić okres sprzed estońskiego CIT i okres estońskiego CIT i to ma dużo sensu bo stawiamy grubą kreskę między starym reżimem podatkowym.
Jednocześnie, jeśli spółka, która wybiera estoński CIT od początku roku nie musi sporządzać tego dodatkowego sprawozdania finansowego, ponieważ i tak robi sprawozdanie roczne (to też ma sens).
Co jeśli spółka wybierająca estoński CIT od początku roku nie sporządziła i nie zgłosiła do KRS sprawozdań za lata poprzedzające wybór estońskiego CIT?
Tu problemu nie ma - bo przepis dotyczący spółek wybierających E-CIT od początku roku, w ogóle nie odnosi się do kwestii sprawozdań (art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT).
To znaczy, że „nieporządek” w sprawozdaniach finansowych nie jest przeszkodą dla wyboru estońskiego CIT od początku roku podatkowego – tu przepisu i Fiskusa nie obchodzi przeszłość.
Powyższe potwierdzają liczne interpretacje podatkowe, w tym najnowsza, którą uzyskałem dla Klienta kancelarii LTCA.
Mowa o interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2025 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.417.2025.2.AS.
Poniżej fragment uzyskanej interpretacji indywidualnej:
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy fakt, że na dzień składania zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT, sprawozdania finansowe Spółki za lata poprzedzające wybór estońskiego CIT nie były sporządzone i opublikowane w Repozytorium Dokumentów Finansowych Krajowego Rejestru Sądowego stanowi przeszkodę dla skutecznego wyboru tej formy opodatkowania ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r.
Odnosząc się do powyższych Państwa wątpliwości, wskazać należy, że w myśl art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, podatnik może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek na początku roku podatkowego, pod warunkiem spełnienia przesłanek enumeratywnie określonych w tym przepisie.
Przepis art. 28j ust. 1 ustawy o CIT nie zawiera odesłania do przepisów ustawy o rachunkowości, jak ma to miejsce w art. 28j ust. 5 ww. ustawy, który to przepis uzależnia możliwość opodatkowania ryczałtem m.in. od sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości, a który dotyczy jedynie podatników, którzy przed upływem przyjętego przez siebie roku podatkowego dokonują wyboru opodatkowania na zasadach ryczałtowych.
W Państwa przypadku przepis ten nie ma zastosowania, bowiem Państwa rok podatkowy/obrotowy był tożsamy z rokiem kalendarzowym, a zamknięcia ksiąg rachunkowych dokonaliście na dzień bilansowy, który przypadał na 31 grudnia 2024 r., tj. na koniec, a nie w tracie roku podatkowego.
Jednocześnie w styczniu 2025 r. złożyliście zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r., czyli od początku przyjętego przez Państwa roku podatkowego.
Z uwagi na powyższe, okoliczność nie złożenia do Repozytorium Dokumentów Finansowych Krajowego Rejestru Sądowego sprawozdań finansowych za lata 2023-2024 nie stanowi przeszkody dla skutecznego wyboru opodatkowania estońskim CIT.
Adrian Kęmpiński
Adrian jest doradcą podatkowym i radcą prawnym. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z prawem podatkowym związany od 2019 roku i w tym czasie pracował dla największych kancelarii podatkowych w województwie Kujawsko – Pomorskim, w których uczestniczył w licznych projektach restrukturyzacyjnych dotyczących spółek prawa handlowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.
