Reforma celna UE – kolejny krok
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Cło i akcyza
- Data 9 lipiec
W dniu 10 czerwca 20205 r. na stronach Komisji pojawił się tekst przyjętego przez Radę UE ogólnego podejścia do reformy celnej (reformy Unijnego Kodeksu Celnego). Dokument ten jest wstępem do dalszego procedowania w ramach UE na temat reformy celnej tj. rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską.
Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych (zaproponowanych zmian), na jakie warto zwrócić uwagę:
- Uznany importer (art. 5 ust. 13) Dostawcy lub podmioty ułatwiające sprzedaż na odległość (np. platformy) będą traktowani jak importerzy i będą odpowiedzialni nie tylko za opłaty celne, ale także za przestrzeganie wszystkich odpowiednich przepisów UE dotyczących produktów.
- Pochodzenie niepreferencyjne (art. 149) Reguły niepreferencyjnego pochodzenia pozostają istotne dla handlu elektronicznego w celu zapewnienia zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi zakazów, ograniczeń i sankcji.
- Opłata manipulacyjna (art. 18) Za każdy produkt dopuszczony do obrotu w handlu elektronicznym będzie pobierana ogólnounijna opłata manipulacyjna, pokrywająca koszty nadzoru. Część dochodów zostanie sfinansowana przez unijny węzeł danych celnych (lub Urząd?), a część zostanie zatrzymana przez państwa członkowskie.
- Składy celne dla sprzedaży na odległość (art. 122a) Sprzedaż elektroniczna ze składów celnych będzie uznawana za "sprzedaż na odległość". Jedynie importerzy korzystający ze specjalnej procedury VAT lub ich pośredni przedstawiciel, posiadający status Trust and Check, mogą prowadzić takie składy celne na ściśle określonych warunkach.
- Importer (art. 5 ust. 12) "Importer" może się różnić w zależności od etapu odprawy celnej, począwszy od osoby decydującej o wjeździe, a skończywszy na przewoźniku lub posiadaczu towarów. W danym momencie może zostać wyznaczony tylko jeden importer.
- Inne definicje. Terminy takie jak »eksporter«, »powrotny wywóz«, miejsce wydania", »audyt«, »środki zmniejszające ryzyko«, »państwo członkowskie siedziby« zostały doprecyzowane.
- Dostęp do danych w czasie rzeczywistym (art. 25 ust. 3 lit. f)) Organy celne uzyskają proporcjonalny dostęp do określonych danych w czasie rzeczywistym, a nie pełny dostęp do systemu.
- Status wyłączny (art. 26) Status AEO-C zostanie utrzymany. Przedsiębiorca nie może jednak jednocześnie posiadać statusu AEO-C oraz Trust & Check. Nadanie statusu Trust & Check automatycznie kończy status AEO-C.
- Przedstawicielstwo celne(art. 27) Za importera/eksportera uznaje się przedstawicieli pośrednich działających na rzecz stron spoza UE. Jeżeli reprezentują osoby z UE, będą one solidarnie odpowiedzialne.
- Kary i sankcje (Tytuł XIV Nowego UKC) Rada usunęła wszystkie wnioski dotyczące harmonizacji kar i sankcji celnych, pozostawiając egzekwowanie przepisów wyłącznie na szczeblu krajowym.
Obecnie zgodnie z harmonogramem prac na drugą połowę 2025 r. planowane jest zakończenie negocjacji i przyjęcie ostatecznej wersji przepisów.
Zachęcamy do śledzenia naszych newsletterów dotyczących cła, gdzie będziemy Państwa informować na bieżąco o postępach w Reformie celnej UE.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.