Remont środka trwałego na cenzurowanym w JPK-CIT/PIT
- Wysłane przez Aleksander Łożykowski
- Kategorie JPK CIT
- Data 21 sierpień
Już niedługo konieczne będzie przekazanie administracji skarbowej informacji o środkach trwałych. JPK-CIT/PIT to nie tylko informacje o zapisach w księgach, ale także szeroka informacja o środkach trwałych. W ramach struktury JPK_ST_KR (lub JPK_ST), która dotyczy ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, należy podać szeroki zakres danych o środkach trwałych, dotyczących m.in. nazwy środka trwałego, jego klasyfikacji w KŚT, a także wartości początkowej. Odnotować należy także zmianę wartości środka trwałego.
W tym miejscu uwidacznia się istotna konsekwencja dla podatników, ponieważ zmiana wartości środka trwałego lub jej brak może zależeć od podatkowej kwalifikacji danego zdarzenia jako ulepszenia, wpływającego na zwiększenie wartości środka trwałego, względnie jako remontu, co nie powoduje zwiększenia wartości środka trwałego – koszty remontu zazwyczaj rozliczane będą jednorazowo w momencie ich poniesienia.
Dotychczas administracja skarbowa bez przeprowadzenia kontroli w tym zakresie nie dysponowała informacjami o środkach trwałych i zmianie ich wartości. Ocena, czy dany wydatek stanowi koszty remontu czy też ulepszenia środka trwałego podlegało weryfikacji najczęściej przypadkowo w ramach kontroli podatkowej. Obecnie administracja skarbowa będzie jednak widzieć w księgach rachunkowych konkretne wydatki – widoczna będzie faktura dotycząca danych wydatków, jej opis, kontrahent oraz sposób ujęcia w księgach podatkowych. Widoczne będzie także to, czy podatnik zmienił, czy nie wartość początkową poszczególnych środków trwałych. Analiza danych przekazywanych przez podatników poprzez JPK-CIT/JPK-PIT sprawi więc, że administracja skarbowa będzie w stanie zadawać konkretne pytania na temat wybranych wydatków i kwalifikacji ich jako zmieniające lub nie wartość początkową środków trwałych. Dlatego ważne jest odpowiednie przygotowanie się do nowych obowiązków i zwrócenie szczególnej uwagi na ważniejsze środki trwałe oraz dokonywaną klasyfikację.
Tym bardziej, że zagadnienie kwalifikacji wydatków jako remont czy ulepszenie nie jest klarowne a wydawane interpretacje podatkowe w tym zakresie nie zawsze są spójne. Warto przypomnieć, że ulepszenie to przebudowa, czyli zmiana (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny, rozbudowa, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych, itp., rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych, adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż było jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych lub modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego. Remont zmierza natomiast do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środka trwałego. Remont ma na celu przywrócenie do pierwotnego stanu technicznego. Remont to zasadniczo także naprawy, czy wymiana zużytych elementów. Warto przygotować się do nowych obowiązków i sprawdzić, czy dokonujemy poprawnych kwalifikacji jako ulepszenie lub remont. Pomyłka w tym zakresie może sporo kosztować.
Aleksander Łożykowski
Aleksander jest doradcą podatkowym w kancelarii LTCA, radcą prawnym, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Szkoły Głównej Handlowej. Studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim, finanse i rachunkowość na SGH, ukończył studia doktoranckie na SGH, aplikację radcowską w OIRP w Warszawie oraz studia podyplomowe z wyceny nieruchomości na Politechnice Świętokrzyskiej. W latach 2019 – 2022 pełnił funkcję dyrektora departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. Odpowiadał za szereg reform w podatku dochodowym, w tym wprowadzenie estońskiego CIT, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników, ulgi na ekspansję, ulgi na pierwszą ofertę publiczną, ulgi na CSR, czy ulgi na zabytki. Aleksander był także członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego oraz członkiem rady nadzorczej Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wcześniej pracował w międzynarodowych kancelariach prawnych. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, dotyczących w szczególności opodatkowania dochodów przedsiębiorców.