Rezygnacja z estońskiego CIT możliwa jest w każdym momencie – ze skutkiem na koniec roku podatkowego.
- Wysłane przez Adrian Kęmpiński
- Kategorie Niskie podatki / CIT estoński
- Data 6 październik
Estoński CIT wybiera się zasadniczo na okresy czteroletnie (4 lata podatkowe), co wprost wynika wprost z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT.
Opodatkowanie to trwać będzie dalej, na kolejne okresy, chyba, że spóka sama złoży informację o rezygnacji z tej formy opodatkowakowania - co robi się w deklaracji podatkowej za ostatni rok podatkowy opodatkowania E-CIT (art. 28f ust. 2 ustawy o CIT).
Prawo do dobrowolnej rezygnacji z estońskiego CIT wynika wprost z art. 28l ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem.
Wskazać należy, że – co do zasady – ryczałt od dochodów spółek wybiera się na okresy czteroletnie. Podatnik może również w dowolnym momencie zrezygnować z tej formy opodatkowania, na podstawie art. 28l ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Warunkiem jest jednak to, aby rezygnacja nastąpiła z końcem roku obrotowego (podatkowego). Nie jest dopuszczalna rezygnacja z ryczałtu w trakcie trwającego roku obrotowego (podatkowego).
Rezygnacja z ryczałtu w trakcie opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E.
Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5.
Jeśli Spółka nie złoży rezygnacji z opodatkowania estońskim CIT w deklaracji rocznej CIT-8E składanej za rok podatkowy, w którym był opodatkowany ryczałtem, to ten sposób opodatkowania zostaje automatycznie przedłużony na kolejne 4 lata podatkowe, co wynika z postanowień art. 28f ust. 2 ustawy o CIT.
Powyższe potwierdzają także liczne interpertacje podatkowe – np. interpretacja z dnia 23 września 2025 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.407.2025.1.AND.
Adrian Kęmpiński
Adrian jest doradcą podatkowym i radcą prawnym. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z prawem podatkowym związany od 2019 roku i w tym czasie pracował dla największych kancelarii podatkowych w województwie Kujawsko – Pomorskim, w których uczestniczył w licznych projektach restrukturyzacyjnych dotyczących spółek prawa handlowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.