Rozporządzenie o wylesianiu (EUDR) – aktualizacja dokonanych zmian przez Komisję Europejską (KE) oraz nowości w EUDR
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 8 maj
1/ Przepisy EUDR i termin ich wejścia w życie.
Przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010 – w skrócie EUDR – formalnie weszły w życie 29 czerwca 2023 r.
Zgodnie z regulacjami EUDR mają one obowiązywać szereg przedsiębiorców zajmujących się wprowadzaniem na rynek UE lub eksportem z UE drewna, kauczuku, bydła, kawy, kakao, oleju palmowego i soi oraz ich pochodnych wymienionych w Załączniku nr I do Rozporządzenia EUDR.
Terminy rozpoczęcia obowiązywania przepisów EUDR są następujące i co istotne nie uległy zmianie:
- 30 grudnia 2025 r. dla dużych oraz średnich przedsiębiorstw
- 30 czerwca 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorstw (z wyjątkiem odnośnych produktów z drewna objętych załącznikiem do rozporządzenia 995/2010: tu obowiązki stosuje się od 30 grudnia 2025 r.).
KE tym samym zdaje się rozwiewać wątpliwość co do wejścia w życie przepisów EUDR jak i ewentualnego kolejnego przesunięcia terminu ich wejścia w życie. Przepisy wejdę w życie w określonych terminach.
2/ Dotychczasowy przebieg wdrożenia EUDR.
Do tej pory KE w sprawie EUDR opublikowała:
- Wytyczne dotyczące rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie produktów niepowodujących wylesiania;
- Komunikat w sprawie strategicznych ram współpracy międzynarodowej w kontekście rozporządzenia (UE) 2023/1115 w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu;
- Odpowiedzi na często zadawane pytania (FAQ) – trzy wersje
W dniu 15 kwietnia br. KE opublikowała kolejny pakiet dokumentów, który nie tylko precyzuje treść regulacji EUDR ale również zawiera pewne uproszczenia dla przedsiębiorców - zaktualizowano wytyczne interpretacyjne oraz opublikowano nowe wydanie FAQ (czwarte). Ponadto opublikowano propozycję Rozporządzenia delegowanego do EUDR zmieniającego Załącznik I do Rozporządzenia (obecnie na etapie konsultacji, które potrwają do 13 maja).
Jakiego rodzaju uproszczenia są przewidywane?
3/ Najistotniejsze zmiany w EUDR
W znacznym stopniu uproszczenia dotyczą trybu składania oświadczeń o należytej staranności. Tytułem przypomnienia oświadczenie takie należy złożyć w przypadku wprowadzenia do obrotu, udostępniania lub wywozu z Unii określonych towarów i produktów. Poniżej lista najważniejszych zmian/uproszczeń:
- Przede wszystkim dużym przedsiębiorstwom umożliwione zostanie ponowne wykorzystanie już posiadanych oświadczeń o należytej staranności w sytuacji gdy towary uprzednio wprowadzone na rynek UE są ponownie do niego wprowadzone (sytuacja reimportu);
- Upoważnieni przedstawiciele będą mogli składać oświadczenia o należytej staranności w imieniu członków grupy przedsiębiorstw;
- Przedsiębiorcy będą mogli składać oświadczenia o należytej staranności raz w roku – dotychczasowe podejście polegało na składaniu oświadczenia do każdej przesyłki lub partii wprowadzanej do obrotu w UE;
- Duzi przedsiębiorcy funkcjonujący w tzw. niższych szczeblach rynku będą mogli zamiast gromadzić oświadczenia o należytej staranności od dostawców – posługiwać się (przy ich zachowaniu w dokumentacji) numerami referencyjnymi takich oświadczeń i wykorzystywaniu ich do składania własnych oświadczeń;
- W przypadku powtarzalnych dostaw produktów zmniejszeniu ulegnie liczba wymaganych oświadczeń o należytej staranności;
- W oświadczeniach o należytej staranności możliwe będzie powoływanie się na geolokalizację działek i nazwy naukowe produktów z oświadczeń złożonych na wcześniejszym etapie;
Ponadto zgodnie z przedstawionym projektem Rozporządzenia delegowanego do EUDR postanowiono doprecyzować zakres produktów objętych obowiązkami EUDR.
Zgodnie z założeniami zakresem przedmiotowym EUDR nie są objęte:
- Próbki produktów, zarówno handlowe (np. wysyłane do klientów) jak i dla celów badań;
- Produkty używane;
- Odpady (tutaj odwołanie do Dyrektywy „odpadowej”);
- Materiały dodatkowe np. instrukcje obsługi, ulotki, katalogi;
- Z definicji drewna zostać mają wyłączone bambus, rattan i materiały o drewnopodobnej strukturze;
- Uregulowany będzie również status opakowań w tym w szczególności palet drewnianych (zwrotnym). Zgodnie z projektem aktu delegowanego przepisom EUDR będą podlegały tylko takie opakowania wykonane z drewna (np. palety, skrzynie), które będą wprowadzane na rynek UE lub eksportowane jako samodzielne produkty. Z zakresu EUDR wyłączone natomiast będą opakowania wyraźnie nadające się do wielokrotnego użytku z przeznaczeniem wyłącznie do podtrzymywania, ochrony lub przenoszenia innego produktu wprowadzonego do obrotu wraz z tym produktem.
W przypadku sankcji – zasady nie uległy zmianie. W dalszym ciągu zgodnie z EUDR, sankcje obejmują m.in.: grzywnę w wysokości con. 4% łącznego rocznego obrotu, konfiskatę i zakaz wprowadzania do obrotu produktów niezgodnych z EUDR.
Na marginesie wskazujemy, ze na dzień dzisiejszy nie ma w dalszym ciągu projektu aktów prawnych krajowych w zakresie EUDR w tym nie ustanowiono właściwego organu ds. przestrzegania i stosowanie przepisów EUDR (Polska jest już jednym z nielicznych krajów, który nie spełnił tych wymogów). Prace legislacyjne według zapewnień Ministerstwa Klimatu i Środowiska trwają.
4/ Co dalej z EUDR?
Przepisy EUDR wejdą w życie – co jest już niemal pewne. Pierwsza grupa przedsiębiorców będzie musiała stawić czoła tym obowiązkom już w końcówce tego roku.
Świadomość przedsiębiorców co do regulacji EDUR w dalszym ciągu jest jednak stosunkowo słaba przynajmniej co do ich stopnia. Pamiętać, trzeba, ze konsekwencją niespełnienia obowiązków wynikających z EDUR jest brak możliwości wprowadzenia do obrotu w UE towarów objętych zakresem EUDR.
Już teraz firmy prowadzące działalność w zakresie obrotu produktów objętych EDUR powinny podjąć kroki polegające na:
- identyfikacji i klasyfikacji produktów objętych EUDR, np. poprzez weryfikację kodów CN towarów w deklaracjach Instrastat lub dokumentach SAD;
- opracowaniu i wdrożeniu procedur związanych z oświadczeniami o należytej staranności.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.