Safe harbor w cenach transferowych: co to jest i jak działa?
- Wysłane przez Patrycja Szewczyk
- Kategorie Shorts
- Data 3 wrzesień 2024
Czym jest safe harbour ?
Safe harbour to mechanizm chroniący podatnika przed zakwestionowaniem ceny transferowej przez organy podatkowe bowiem cena, która spełnia warunki safe harbour jest uznawana za ceną rynkową. W konsekwencji chroni podatnika przed ewentualnymi sankcjami.
Safe harbour obejmuje dwa rodzaje zwolnień:
-Transakcje pożyczki;
-Transakcje dotyczące usług o niskiej wartości dodanej.
Aby skorzystać z tych zwolnień, należy spełnić warunki określone przez ustawodawcę.
Safe harbour dla pożyczek
Aby skorzystać z safe harbour, oprocentowanie pożyczki w ujęciu rocznym (na dzień zawarcia umowy) musi zostać ustalone w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę ogłoszone w obwieszczeniu Ministra Finansów. Jego najnowsza wersja została opublikowana 27 grudnia 2023 r. w Monitorze Polskim i obowiązuje od 1 stycznia 2024 r.
Warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia:
- oprocentowanie pożyczki w ujęciu rocznym na dzień zawarcia umowy jest ustalane w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę, określone w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych aktualnym na dzień zawarcia tej umowy;
- w trakcie roku podatkowego łączny poziom zobowiązań albo należności podmiotu powiązanego z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi liczony odrębnie dla udzielonych oraz zaciągniętych pożyczek wynosi nie więcej niż 20 000 000 zł lub równowartość tej kwoty
- pożyczkodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Za dzień zawarcia umowy pożyczki uważa się również dzień zmiany umowy pożyczki w przypadku, gdy zmiana ta dotyczy oprocentowania pożyczki.
UWAGA: Zastosowanie uproszczeń w zakresie umów pożyczek stanowi schemat podatkowy w rozumieniu przepisów Ordynacji Podatkowej.
Safe harbour dla usług o niskiej wartości dodanej
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, jako usługi o niskiej wartości dodanej są traktowane świadczenia, które spełniają następujące warunki:
- usługi wspomagające działalność gospodarczą usługobiorcy, które nie są przedmiotem głównej działalności grupy (Załącznik nr 6 Ustawy o CIT).
- wartość tych usług świadczonych przez usługodawcę na rzecz podmiotów niepowiązanych nie przekracza 2% wartości tych usług świadczonych na rzecz podmiotów powiązanych i niepowiązanych;
- nie są przedmiotem dalszej odprzedaży przez usługobiorcę, z wyłączeniem odsprzedaży usług nabytych we własnym imieniu, ale na rzecz innego podmiotu powiązanego (refakturowanie)
- usługobiorca posiada kalkulację obejmującą następujące informacje: rodzaj i wysokość kosztów uwzględnionych w kalkulacji, sposób zastosowania i uzasadnienie wyboru kluczy alokacji dla wszystkich podmiotów powiązanych korzystających z usług oraz opis transakcji, w tym analizę funkcji, ryzyk i aktywów
- usługodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową;
- narzut na kosztach tych usług został ustalony przy wykorzystaniu metody koszt plus lub marży transakcyjnej netto oraz wynosi nie więcej niż 5% kosztów - w przypadku nabycia usług, nie mniej niż 5% kosztów - w przypadku świadczenia usług;
Katalog przykładowych usług o niskiej wartości dodanej wskazuje na następujące kategorie:
- usługi w zakresie księgowości i audytu,
- usługi w zakresie finansów przedsiębiorstwa,
- usługi związane z zasobami ludzkimi,
- usługi informatyczne,
- usługi komunikacji i promocji,
- usługi prawne,
- usługi w zakresie podatków,
- usługi administracyjno-biurowe
Patrycja Szewczyk
Partner LTCA. Praktyk i ekspert z zakresu cen transferowych. Doświadczenie zawodowe zdobywała w renomowanych kancelariach prawnych i podatkowych. Obecnie koncentruje się na doradztwie z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących cen transferowych. Doświadczenie zawodowe zdobywała uczestnicząc przy realizacji licznych projektów w zakresie sporządzania dokumentacji podatkowej dla spółek z branży przemysłowej, budowlanej, finansowo – ubezpieczeniowej, IT, transportowej oraz marketingowej. Dotychczas zarządzała projektami w zakresie sporządzania analiz danych porównawczych, polityk cen transferowych i dokumentacji podatkowej, również w kontekście zmian przepisów po 1 stycznia 2017 roku. Autorka licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie ustawy prawa podatkowego od osób prawnych. Włada biegle językiem angielskim.