Sfinansowanie obowiązkowych szczepień ochronnych nie jest przychodem pracownika
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 15 kwiecień
Jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia pracownikom szczepień ochronnych, to wartość tych szczepień, finansowana przez pracodawcę nie stanowi dla pracowników przychodu. W związku z tym nie ciążą na pracodawcy również obowiązki płatnika.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są m.in. „świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw”. Jednak warunkiem zastosowania zwolnienia przedmiotowego wskazanego w cytowanym artykule jest uprzednie zakwalifikowanie otrzymanych świadczeń do przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Jeśli jednak dane świadczenie nie będzie przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o PIT to nie może być objęte jednocześnie zwolnieniem.
Zatem w sytuacji, gdy pracodawca jest zobowiązany, zgodnie z obowiązującymi przepisami, do poniesienia kosztów przeprowadzenia zalecanych szczepień ochronnych oraz zakupu szczepionek dla pracowników w sytuacji, gdy przy wykonywaniu pracy narażeni są oni na działanie szkodliwych czynników biologicznych to otrzymanie takiego świadczenia w ogóle nie powoduje uzyskania przez tych pracowników przysporzenia majątkowego, a tym samym przychodu w rozumieniu ustawy o PIT. W konsekwencji do takich świadczeń nie znajdzie zastosowania zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo zwolnić z opodatkowania można jedynie świadczenie, które w pierwszej kolejności prowadzi do powstania przychodu podatkowego, co nie ma miejsca w takiej sytuacji. Tym samym na pracodawcy nie ciążą obowiązki płatnika o których mowa w art. 32 i art. 38 ustawy o PIT. Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w ostatniej interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS, z dnia 9 kwietnia 2025 roku, nr: 0112-KDIL2-1.4011.140.2025.2.KF.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe