Skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej przed formalnym zakończeniem budowy
- Wysłane przez Andrzej Surowiński
- Kategorie PIT Ulgi podatkowe
- Data 17 listopad 2025
Istota ulgi termomodernizacyjnej
Ulga termomodernizacyjna skierowana jest do właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych. Jeżeli podatnik przeznacza środki na ocieplenie domu, to wydatek ten, do 53 000 zł, może odliczyć od dochodu wykazywanego w zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-28. Za moment poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Objaśnienia podatkowe ministra finansów
Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi Ministra Finansów z dnia 30 marca 2023 r., podatnik, chcąc odliczyć od dochodu wydatki na termomodernizację domu, nie musi zawiadamiać organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy. Kryterium formalnego oddania budynku do użytkowania nie przesądza bowiem o prawie do ulgi, a prawo budowlane nie wyklucza uznania za budynek obiektu, który nie został jeszcze formalnie oddany.
Szef KAS zmienia interpretacje indywidualne
Po wydaniu przez Ministra Finansów objaśnień odnoszących się do możliwości korzystania z ulgi termomodernizacyjnej, Szef KAS zaczął zmieniać wcześniejsze, niekorzystne dla podatników interpretacje indywidualne wydane przez Krajową Informację Skarbową. Przykładowo, w interpretacji zmieniającej z dnia 20 czerwca 2023 r., nr DOP3.8222.69.2023.EILK stwierdził, że:
„(…) przedstawienie przez podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
W związku z powyższym, poniesione przez Pana wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na zamontowaniu instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym Pana własnością, mogą być przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej.”
O uznaniu stanowiska podatnika za prawidłowe zadecydowały w tym przypadku:
- inwentaryzacja powykonawcza przeprowadzona we wrześniu 2020 r.,
- zmiana taryfy energetycznej z budowlanej na indywidualną we wrześniu 2020 r.,
- przeprowadzka podatnika do domu i zgłoszenie w sprawie odbioru odpadów w październiku 2020 r.,
- utrudnienia związane z pandemią COVID-19.
Każdy przypadek należy rozpatrywać oddzielnie
Naczelny Sąd Administracyjny miał wątpliwości co do możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej przed formalnym zakończeniem budowy, w związku z czym zadał pytanie składowi siedmiu sędziów (postanowienie NSA z 5 czerwca 2025 r., sygn. akt II FSK 1187/22). Sąd kasacyjny nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi. W postanowieniu z dnia 6 października 2025 r., sygn. II FPS 4/25, podkreślił, że konieczne jest analizowanie każdego przypadku z osobna poprzez dokładną ocenę danego wydatku w kontekście stanu faktycznego, w jakim zostanie on poniesiony. Status budynku może być bowiem rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o jego użytkowaniu przez podatnika.
W związku z tym obecny stan prawny powoduje niepewność, zarówno po stronie podatników jak i urzędów skarbowych, co kłóci się z celem jakim jest wspieranie inwestycji termomodernizacyjnych. Brak jednoznacznego stanowiska NSA pokazuje, że konieczne jest doprecyzowanie przepisów.
Andrzej Surowiński
Andrzej ukończył studia magisterskie na kierunku Finanse i Rachunkowość w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. W trakcie studiów interesował się przede wszystkim zagadnieniami z zakresu podatków VAT, CIT oraz PIT, a praca magisterska została poświęcona tematowi opodatkowania klubów sportowych. Obecnie przygotowuje się do części ustnej egzaminu na doradcę podatkowego.
