Ulga na ekspansję- Granica między nowym produktem a jego modyfikacją.
- Wysłane przez Maciej Bort
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 8 październik
3 września 2025 roku w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gliwicach wydany został wyrok dotyczący wykładni Art. 18eb Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Ustawa CIT). Wspomniany artykuł stanowi, iż aby uzyskać odliczenie w ramach ulgi na ekspansję, podatnik musi wykazać, że w dwóch następujących po sobie latach podatkowych, począwszy od roku, w którym poniósł wydatki, osiągnął przychody z tytułu sprzedaży produktów, które wcześniej nie były oferowane.
Wyrok został wydany w sprawie spółki, która jest znanym producentem i dystrybutorem wód butelkowych. Przedsiębiorstwo posiada model biznesowy, w którym co roku ponoszone są wydatki promocyjne i reklamowe w celu rozpoczęcia sprzedaży nieoferowanych wcześniej wód. Z tego powodu chcieli oni zastosować odliczenie w ramach ulgi na ekspansję oferowane w art. 18eb ust 4 Ustawy CIT. Negatywnie na ten temat wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Jego zdaniem ulga na ekspansję może być wykorzystana tylko i wyłącznie w przypadku wydatków poniesionych na zupełnie nowe produkty wprowadzane na rynek.
Pozytywne stanowisko przyjął natomiast ww. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach. Sąd uznał, iż we wspominanej przeze mnie ustawie nie została zawarta definicja pojęcia „produktów dotychczas nieoferowanych”. Wedle interpretacji WSA do katalogu art. 18eb ust 4 wchodzą zarówno modyfikacje istniejących produktów, jak i zupełnie nowe produkty. Wyrok WSA zawiera więc wykładnie korzystniejszą niż zawarta w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Podstawa prawna:
Wyrok WSA w Gliwicach z 3 września 2025 r. (sygn. I SA/Gl 1356/24)