Ulga na ekspansję - projekt objaśnień
- Wysłane przez Adam Giedrojć
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 10 październik 2023
Ministerstwo Finansów przekazało do konsultacji projekt objaśnień podatkowych, których przedmiotem jest preferencja podatkowa określana mianem ulgi na ekspansję lub też ulgi prowzrostowej. Konsultacje trwają do 10 października 2023 r.
Projekt objaśnień oraz informacje dotyczące konsultacji dostępne są na stronie – https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-projektu-objasnien-podatkowych-dotyczacych-ulgi-na-ekspansje
Uwagi można przesyłać na adres e-mail: citkonsultacje@mf.gov.pl
Na 22 stronach projektu objaśnień można przeczytać m.in., że:
Ø „Zakresem ulgi na ekspansję nie są więc objęte koszty zakupu biletów lotniczych oraz zakwaterowania i wyżywienia, jeśli koszty te dotyczą osób działających na rzecz przedsiębiorstwa na podstawie zlecenia, umowy agencyjnej, innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia, umowy o dzieło, bądź kadry menadżerskiej pełniącej swoje obowiązki na podstawie powołania.” – w ramach ulgi odliczone mogą być wyłącznie wydatki związane z pracownikami,
Ø „Produktem dotychczas nieoferowanym nie będą kolejne modele laptopów lub sprzętu komputerowego różniące się zastosowanymi zespołami. Tytułem do zastosowania ulgi będzie jednak rozpoczęcie przez przedsiębiorcę produkcji konsol do gier, w sytuacji gdy do tej pory zajmował się on produkcją laptopów lub jednostek stacjonarnych komputerów. Podobnie z ulgi na ekspansję z powołaniem na warunek wytworzenia produktów dotychczas nieoferowanych nie jest uprawniony skorzystać przedsiębiorca prowadzący działalność w branży spożywczej, jeśli kolejne produkty będą różniły się od siebie jedynie gramaturą, składem, opakowaniem, nawet jeśli będą sygnowane oddzielną marką. Natomiast walor produktu dotychczas nieoferowanego mogą mieć nowowprowadzone do oferty danego przedsiębiorstwa jogurty, jeżeli przedsiębiorca działający w branży mleczarskiej zajmował się dotąd wyłącznie produkcją serów.” – nowa wersja dotychczas oferowanego produktu nie jest produktem dotychczas nieoferowanym,
Ø „[…] warunek wzrostu przychodów powinien być odnoszony do któregokolwiek z dwóch lat podatkowych przewidzianych dla badania realizacji wzrostu przychodów.”,
Ø „Ulgę na ekspansję uprawnieni są zastosować przedsiębiorcy zajmujący się produkcją ceramiki bądź biżuterii korzystający w procesie produkcji z surowców dostarczanych przez swych kontrahentów. Możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję pozbawiony jest natomiast producent sprzętu elektronicznego, jeśli produkt zasilający ofertę tego producenta powstał jedynie na skutek złączenia dostarczonych z zewnątrz podzespołów. Podobnie producent działający w tej branży nie będzie uprawnionym do skorzystania z ulgi na ekspansję w odniesieniu do produktów, których proces produkcji odbył się zasadniczo poza przedsiębiorstwem podatnika w związku z powierzeniem poszczególnych etapów produkcji swym kontrahentom.” – produkty złożone z podzespołów dostarczonych z zewnątrz i wyprodukowane poza przedsiębiorstwem w związku z powierzeniem produkcji podmiotom zewnętrznym, nie uprawniają do skorzystania z ulgi,
Ø „[…] dla celów weryfikacji, czy podatnik spełnił warunek wzrostu przychodów należy brać pod uwagę wyłącznie przychody ze sprzedaży (do podmiotów niepowiązanych) będących rzeczami towarów wytworzonych przez podatnika. Dla celów powyższego badania nie należy zatem uwzględniać przychodów podatnika z prowadzonej działalności usługowej.” – przy badaniu kryterium wzrostu przychodów ze sprzedaży nie bierze się pod uwagę przychodów z działalności usługowej,
Ø „Prawa do ulgi na ekspansję pozbawieni są podatnicy, którzy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa wytwarzają określone towary, jednak dokonują tego działając na zlecenie innego podmiotu a produkcja odbywa się według określonego przez zamawiającego wzoru. […] Czy podatnikowi, który wyprodukował produkty ceramiczne na podstawie zamówienia złożonego przez spółkę przysługuje możliwość skorzystania z ulgi na ekspansję? […] Mimo, że w przywołanym przykładzie jednoosobowy przedsiębiorca niewątpliwie wytwarza określone rzeczy, to w rzeczywistości przedmiotem jego świadczenia jest określona usługa produkcyjna.” – ulga nie przysługuje w przypadku produkcji na zamówienie,
Ø „[…] ulga nie przysługuje przedsiębiorcom, którzy zajmują się odsprzedażą pod własną marką uprzednio zakupionych artykułów handlowych. […] Wyłącznym przedmiotem działalności ABC Sp. z.o.o. jest sprzedaż pod własną firmą odzieży wyprodukowanej przez przedsiębiorstwa zewnętrzne, niezależnych kontrahentów pozostających poza strukturą organizacyjną ABC Sp. z.o.o. […] Choć nie budzi wątpliwości, że oferowane przez podatnika towary są rzeczami, to jednak nie jest on wytwórcą (producentem) sprzedawanych artykułów handlowych. Działalność podatnika w przedstawionym stanie faktycznym ma jedynie charakter handlowy, dystrybucyjny i znajduje się poza zakresem ulgi na ekspansję przeznaczonej dla przedsiębiorstw z branży produkcyjnej wytwarzających określone dobra materialne.” – ulga przysługuje wyłącznie w przypadku sprzedaży produktów wytworzonych we własnym zakresie, a nie zakupionych od innych podmiotów,
Ø „Z uwagi na możliwość odliczenia w ramach ulgi na ekspansję wyłącznie kosztów poniesionych w celu zwiększenia sprzedaży określonych rodzajów towarów podatnik będzie uprawniony jedynie do odliczenia takiej ich części, która dotyczy produktów w rozumieniu art. 18eb ust. 4 ustawy CIT oraz 26gb ust. 4 ustawy PIT. W celu określenia tych wartości należy ustalić w jakiej proporcji ma się ogół poniesionych przez podatnika wydatków do kosztów kwalifikowanych dotyczących produktów, które korzystają z preferencyjnego traktowania w ramach ulgi na ekspansję. […] Koszty przeprowadzonej w 2022 r. kampanii reklamowej wyniosły 100. W 2022 r. ABC. Sp. z o.o. uzyskała przychody w wysokości 200, z czego 100 pochodziło ze sprzedaży samodzielnie wytwarzanych produktów dotychczas nieoferowanych, natomiast pozostała cześć przychodów została wygenerowana ze sprzedaży towarów jedynie odsprzedawanych. […] Przysługująca podatnikowi kwota odliczenia poniesionych wydatków kwalifikowanych wynosi 50, co odpowiada równowartości ½ ogółu kosztów poniesionych na promocję całej oferty podatnika. Przedstawiony współczynnik ustalono w oparciu o stosunek wpływów z tytułu sprzedaży produktów, które objęte są zakresem ulgi na ekspansję do całości przychodów ze sprzedaży asortymentu stanowiącego ofertę podatnika.” – jeżeli jeden wydatek dotyczy zarówno produktów do których można zastosować ulgę i do których nie można jej zastosować, to wydatki rozliczane są w ramach ulgi proporcjonalnie.
Adam Giedrojć
Adam jest konsultantem podatkowym. Ukończył studia licencjackie na kierunku finanse i rachunkowość w PWSZ w Suwałkach oraz studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe i administracja skarbowa na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Ponadto jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Doświadczenie w podatkach zdobywał między innymi prowadząc biuro rachunkowe oraz pracując w kancelarii doradztwa podatkowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe. Przeprowadza także research’e podatkowe, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe oraz wnioski o wydanie interpretacji indywidualnych. Adam jest także autorem niemal 150 artykułów o tematyce dotyczącej podatków oraz składek ZUS, opublikowanych na stronach kancelarii i biura, a także w serwisach takich jak Legalis, Infor, Money.pl oraz Rzeczpospolita.