Uwagi z konsultacji publicznych uwzględnione w split payment
- Wysłane przez Kajetan Kubicz
- Kategorie VAT Aktualności podatkowe
- Data 30 listopad 2017
Brak środków lub środki niewystarczające na rachunku VAT
Projekt w pierwotnej wersji nie przewidywał zasilenia rachunku VAT z rachunku rozliczeniowego podatnika. W trakcie Konsultacji podnoszono, że jeżeli okaże się, że kwota zgromadzona na rachunku VAT będzie niewystarczająca do zapłaty zobowiązania podatkowego, podatnik będzie musiał zrobić dwa rodzaje przelewów (z konta rozliczeniowego i dedykowanego). Konsekwentnie, mogłoby dojść do rozszczelnienia zakładanego systemu dokonywania rozliczeń. Ustawodawca postanowił więc uwzględnić sytuację, w której podatnik w razie posiadania niewystarczających środków na rachunku VAT na zapłatę zobowiązania podatkowego będzie mógł zasilić to konto z własnych środków zgromadzonych na rachunku rozliczeniowym. Jednakże zasilenia tego nie dokona sam podatnik a bank, który w celu realizacji przelewu, zgodnie z treścią znowelizowanych art. 62b ust. 3 i 4 ustawy o VAT, obciąży rachunek VAT do wysokości salda na tym rachunku, a w pozostałej części obciąży rachunek rozliczeniowy nabywcy towarów i usług. Jednocześnie, w przypadku, gdy podatnik będzie posiadał deficyt środków na rachunku rozliczeniowym, bank zaniecha realizacji przelewu zgodnie z komunikatem przelewu.WARTO WIEDZIEĆ
Jeżeli podatnik na rachunku VAT nie będzie miał środków pieniężnych wystarczających na pokrycie danej kwoty podatku VAT to, bank obciąży jego rachunek rozliczeniowy.Zapłata odsetek od zaległości podatkowej z rachunku VAT
Pierwotny projekt zawierał przeoczenie ustawodawcy i został zmodyfikowany o możliwość zapłaty podatku VAT na rachunek urzędu skarbowego obejmującej kwotę zaległości podatkowej oraz pominiętą wcześniej kwotę odsetek. W myśl Ordynacji podatkowej wpłata dokonana na poczet zaległości podatkowej z mocy prawa zaliczana jest w odpowiedniej części na poczet odsetek za zwłokę. Przeoczenie to mogłoby prowadzić do negatywnych dla podatnika konsekwencji, związanych z ciągłym istnieniem zaległości podatkowej. W efekcie podatnicy będą mogli z rachunku VAT opłacać na rachunek właściwego Urzędu Skarbowego zarówno kwoty zaległego zobowiązania, jak również kwoty odsetek za zwłokę, w tym odsetek od dodatkowego zobowiązania podatkowego.Brak badania zasadności zwrotu VAT
W ramach Konsultacji publicznych wielokrotnie podnoszono że zwrot VAT powinien obejmować wszelkie zwroty podatku, a korzyść w postaci przyśpieszonego 25-dniowego nie może być jedynie iluzoryczna, do czego prowadziłoby zastrzeżenie, że także w tym wypadku będzie obowiązywała zasada powszechna. Zgodnie z tą, jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji. W świetle powyższego wątpliwości budziło, czy tak brzmiący zapis projektu nie pozwalałby na każdorazowe badanie przez organu podatkowe zasadności wnioskowanych zwrotów, a tym samym termin 25 dni w praktyce nigdy nie miałby zastosowania. Ustawodawca przyjmując taką argumentację wprowadził do ustawy regułę, według której zwrot ma nastąpić automatycznie w terminie 25 dni od dnia złożenia przez podatnika rozliczenia.Zapłata za fakturę w częściach
Projekt zakładał, że zapłata za fakturę kontrahenta może nastąpić jedynie jednorazowo, w pełnej kwocie. W czasie konsultacji podnoszono, że takie uregulowanie płatności ograniczy możliwość nabywcy do skorzystania z korzyści wynikających z zastosowania mechanizmu podzielonej płatności, jeśli zapłata za fakturę miałaby następować w częściach, a wydanie towarów miałoby miejsce przed zapłatą całej ceny (np. na gruncie sprzedaży ratalnej lub leasingu finansowego). Ustawodawca uznając powoływaną argumentację wprowadził do ustawy art. 108a ust. 2 znowelizowanej ustawy o VAT, stosownie do którego zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności odnosi się do zapłaty całości lub części kwoty podatku i kwoty netto wskazanej na fakturze.Podsumowanie
Dokładna weryfikacja projektu nowelizacji oraz zgłoszone, w czasie konsultacji publicznych, uwagi do projektu skutkowały szeregiem modyfikacji, spośród których najkorzystniejszymi dla podatników są:- ustalenie zasad płatności dokonywanych z rachunku VAT, na którym brakuje środków na pokrycie kwoty podatku VAT,
- umożliwienie dokonywania z rachunku VAT przelewu z tytułu zaległości podatkowych wraz z odsetkami,
- odejście od zasady weryfikacji zasadności zwrotu podatku VAT,
- umożliwienie regulowania należności w całości lub w części.
Podstawa:
- Tabela uwag zgłoszonych, w ramach konsultacji projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (numer w wykazie UA30).
Kajetan Kubicz
Kajetan jest adwokatem i ekspertem z zakresu podatku VAT oraz Partnerem Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce oraz w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego i restrukturyzacyjnego świadcząc usługi bieżącego doradztwa podatkowego oraz uczestnicząc w licznych audytach podatkowych. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz Klientów działających w branży budowlanej, transportowej, produkcyjnej oraz handlowej. Obecnie jest odpowiedzialny za bieżące doradztwo prawno-podatkowe, zarówno dla Klientów krajowych, jak i zagranicznych, głównie z obszaru VAT oraz w zakresie ulg podatkowych w podatkach PIT/CIT dotyczących rozwoju i innowacyjności. Jest autorem kilkuset wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz o dokonanie klasyfikacji statystycznej towarów i usług. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT. Włada biegle językiem angielskim.