Wynagrodzenie ze zlecenia płatne w miesiącu następnym
- Wysłane przez Paweł Ziółkowski
- Kategorie ZUS
- Data 2 październik
Wynagrodzenia wypłaca się miesięcznie – miesiąc jest bowiem idealnym okresem rozliczeniowym. W przypadku pracowników sprawa jest prosta – przepisy wyraźnie wskazują, że wynagrodzenie ma być wypłacone do 10go następnego miesiąca. A jak jest w przypadku zleceniobiorców? Ustawodawca zagwarantował zleceniobiorcom minimalną stawkę godzinową. Oczywiście można ich wynagradzać w dowolny sposób, ale po przeliczeniu na godziny powinni oni mieć co najmniej tyle, ile przewidział ustawodawca. Nie jest to jednak jedyny wymóg – w art. 8a ust. 6 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu czytamy, iż w przypadku umów zawartych na czas dłuższy niż 1 miesiąc, wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej dokonuje się co najmniej raz w miesiącu. Raz w miesiącu oznacza… raz w miesiącu. Wydaje się, że oczywistego nie trzeba tłumaczyć. A jednak trzeba. PIP uparcie forsował (czas przeszły, bo ostatnio ma się wrażenie, że odpuścił) pogląd, zgodnie z którym zapis ten oznacza konieczność wypłaty za dany miesiąc do końca tego miesiąca. Tym samym zdarzało się, że PIP podważał poprawność wypłat dokonanych w miesiącu następnym. Stanowisko powyższe nie znajduje jednak ani uzasadnienia prawnego (z przepisu to przecież nie wynika), ani logicznego. W dodatku jest ono bardzo często nie do spełnienia. Aby móc bowiem dokonać wypłaty musimy mieć jakąś podstawę, zestawienie (np. godzin), wyliczenie, podsumowanie czy po prostu rachunek zleceniobiorcy. Przed końcem miesiąca często nie mamy danych potrzebnych do wyliczenia wynagrodzenia, a tym samym wymóg wypłaty pensji do końca miesiąca jest w praktyce żądaniem rzeczy niemożliwej. Wszystko sprowadza się do błędnej interpretacji zapisu „raz w miesiącu”. Oznacza on bowiem konieczność zachowania periodyczności świadczeń, a nie mówi nic o terminowości. Wpłaty dokonywane w kolejnym miesiącu za dany miesiąc są wciąż wypłatami dokonywanymi raz w miesiącu, tylko w następnym (dotyczy to też pierwszego miesiąca pracy). Naruszenia zasad wypłaty jest zagrożone karą grzywny. Można ją dostać np. za wypłatę wynagrodzenia poniżej kwoty minimalnej. Nie ma natomiast kary za wypłatę wynagrodzenia w terminie późniejszym. W efekcie nawet jeśli PIP miałby zastrzeżenia, to i tak nie ma podstaw do ukarania. Pamiętaj! Jeżeli umowa zlecenia zawarta jest na okres dłuższy niż miesiąc, wypłata powinna następować minimum raz w miesiącu, co najmniej w kwocie będącej iloczynem godzin pracy i stawki minimalnej. Ustawodawca nie określa terminu wypłaty (w szczególności nie istnieje zapis nakazujący wypłatę za dany miesiąc do końca tego miesiąca), a przelew w kolejnym miesiącu, jest zgodny z zasadą wypłaty raz w miesiącu. Nie ma kary za wypłatę wynagrodzenia w kolejnym miesiącu, więc nawet jeśli PIP ma zastrzeżenia, to i tak nie ma podstaw do ukarania.
Paweł Ziółkowski
Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie zawodowe w zakresie tematyki prawnej. Od 2000 r. wykonuje działalność gospodarczą w zakresie konsultingu, w ramach której pomaga zakładać, prowadzić i likwidować inne firmy. Autor ponad 16.000 publikacji w prasie fachowej i portalach elektronicznych. Zrealizował ponad 2000 szkoleń o tematyce prawnej, także w formie webinariów. Prowadzi zajęcia na Studiach Podyplomowych Kadry i Płace (GWSH w Katowicach oraz UTH w Warszawie) oraz na Studiach Podyplomowych Rachunkowości i Podatków (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu). Specjalizuje się w podatkach, prawie pracy i prawie działalności gospodarczej.