Zakup smartwatcha można zaliczyć do kosztów podatkowych
Spis treści:
1. Koszt uzyskania przychodu – definicja ogólna.
2.Najnowsza interpretacja indywidualna.
3. Przykłady innych interpretacji indywidualnych.
1. Koszt uzyskania przychodu – definicja ogólna.
Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu wydatków niestanowiących ww. kosztów podatkowych.
W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.
2. Najnowsza interpretacja indywidualna.
W interpretacji indywidualnej z dnia 26 czerwca 2024 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.375.2024.2.KD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że wydatek na zakup smartwatcha może być kosztem uzyskania przychodów przedsiębiorcy.
Podatnik zajmujący się public relations, komunikacją i reklamą planował zakup smartwatcha kompatybilnego z używanym w przedsiębiorstwie telefonem komórkowym.
W ramach prowadzonej działalności podatnik zajmuje się pracą w mediach, w tym w mediach społecznościowych. Działalność w mediach społecznościowych polega na prowadzeniu klientom firmowych profili, dzięki którym mogą rozwijać swoje biznesy. W imieniu kontrahentów odpowiada Pani na wiadomości – zapytania sprzedażowe od ich potencjalnych klientów, reaguje bieżąco na pojawiające się komentarze i opinie.
Funkcje smartwatcha pozwolą podatnikowi na bieżący kontakt z klientami, także w trakcie podróży, spotkań służbowych, czy wykonywania innych obowiązków zawodowych, kiedy odbieranie połączeń, czy odczytywanie powiadomień z telefonu nie jest możliwe. Jak wskazał podatnik, szybka reakcja jest kluczowa dla możliwości pozyskania i utrzymania klienta. Smartwatch pozwala także na prowadzenie kalendarza biznesowego podatnika.
Co ważne, zegarek kosztuje nieco ponad 1000 złotych brutto, więc poza funkcjami, którymi się legitymuje, próżno upatrywać w tym wydatku cech reprezentacji.
W tak przedstawionym stanie faktycznym, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, zgodził się z podatnikiem, że wydatek na zakup smartwatcha stanowi koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej przedsiębiorcy.
3. Przykłady innych interpretacji indywidualnych.
Wydana interpretacja indywidualna nie jest novum, a raczej potwierdza praktykę interpretacyjną organów podatkowych. Podobnie rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lutego 2021 r., nr 0115-KDIT3.4011.3.2021.1.KR.
Dyrektor KIS wydawał korzystne rozstrzygnięcia także w zakresie konwencjonalnych zegarków, które mogą stanowić koszt uzyskania przychodu radców i adwokatów (tak interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.751.2023.3.RK).
Adrian Kęmpiński
Adrian jest doradcą podatkowym i radcą prawnym. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z prawem podatkowym związany od 2019 roku i w tym czasie pracował dla największych kancelarii podatkowych w województwie Kujawsko – Pomorskim, w których uczestniczył w licznych projektach restrukturyzacyjnych dotyczących spółek prawa handlowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.