Zbycie pojazdu przed terminem rejestracji a kara – stanowisko WSA
- Wysłane przez Dajana Strzała
- Kategorie Aktualności prawne
- Data 25 listopad 2025
W ostatnim czasie problematyka kar pieniężnych nakładanych na właścicieli pojazdów za niezłożenie wniosku o rejestrację w ustawowym terminie ponownie stała się przedmiotem rozważań sądów administracyjnych. Szczególne znaczenie ma tu stanowisko prezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, który w kilku najnowszych orzeczeniach dokonał swoistego podsumowania dotychczasowych interpretacji i jasno opowiedział się za jednym z konkurencyjnych poglądów.
Spór o obowiązek rejestracji po sprzedaży pojazdu
Zasadą wynikającą z art. 73aa ust. 1 i 3 Prawa o ruchu drogowym jest obowiązek złożenia wniosku o rejestrację auta w ciągu 30 dni (lub 90 dni w przypadku przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami). Ustawodawca przewidział sankcję pieniężną za niedotrzymanie tych terminów, o czym stanowi art. 140mb prd.
Wątpliwości pojawiły się jednak w sytuacji, gdy właściciel sprzedaje pojazd jeszcze przed upływem terminu na złożenie wniosku. Czy w takim przypadku nadal podlega karze? Orzecznictwo długo nie było zgodne.
Pogląd restrykcyjny – kara mimo sprzedaży
Pierwszy kierunek interpretacyjny zakładał, że obowiązek złożenia wniosku o rejestrację obciąża zawsze nabywcę, a zbycie pojazdu przed upływem terminu na złożenie wniosku nie zwalnia z odpowiedzialności za zaniedbanie tej czynności. Taką wykładnię prezentowały m.in. niektóre składy WSA w Lublinie i WSA w Poznaniu.
Pogląd liberalny – sprzedaż wyłącza odpowiedzialność
Drugi pogląd – coraz częściej obecny w orzecznictwie – odwołuje się do konstrukcji prawa własności. Z chwilą zbycia pojazdu dotychczasowy właściciel traci nie tylko tytuł prawny do rzeczy, ale również możliwość zainicjowania postępowania rejestracyjnego. Skoro nie może wniosku złożyć, nie można go też karać za niewykonanie obowiązku, który przestał go dotyczyć.
Właśnie tę interpretację przyjął WSA w Krakowie w wyroku z 2 lipca 2025 r., sygn. III SA/Kr 1908/24, a co istotne – pogląd ten został następnie potwierdzony w kolejnych orzeczeniach: WSA w Krakowie z 13.08.2025 r., III SA/Kr 1873/24 oraz WSA w Lublinie z 06.08.2025 r., III SA/Lu 282/25.
Tym samym zaczyna kształtować się stabilna, jednolita linia orzecznicza.
Dlaczego nie można karać byłego właściciela?
WSA w Krakowie wskazuje, że wykładnia językowa art. 140mb prd pozwala nałożyć karę wyłącznie na osobę, która w chwili upływu terminu była właścicielem pojazdu i nadal miała możliwość złożenia wniosku o rejestrację. Sprzedaż pojazdu przed upływem tego terminu sprawia, że poprzedni właściciel traci legitymację do dokonania tej czynności. Obowiązek przechodzi na nabywcę.
Mocny kierunek wykładni prawa
Z powołanych wyroków wynika, że jeżeli sprzedający zbył pojazd przed upływem terminu na rejestrację, obowiązek ten wygasa, a wraz z nim – możliwość nałożenia kary pieniężnej. W praktyce oznacza to ochronę byłych właścicieli, którzy działali zgodnie z prawem i w odpowiednim czasie przekazali pojazd nowemu nabywcy.
Kształtująca się linia orzecznicza daje nadzieję na większą przejrzystość i jednolitość praktyki organów administracji, które powinny uwzględniać fakt, że kara może dotyczyć jedynie podmiotu faktycznie zobowiązanego – czyli aktualnego właściciela pojazdu.
