Zmiany dot. estońskiego CIT nie wejdą w życie. Czy jest się z czego cieszyć?
- Wysłane przez Adrian Kęmpiński
- Kategorie Niskie podatki / CIT estoński
- Data 15 listopad 2025
Zapowiadane jeszcze we wrześniu 2025 r. duże zmiany uszczelniające podatek CIT i PIT prawdopodobnie nie wejdą z życie.
By przepisy te weszły w życie musiałyby przejść przez procedurę trzech czytań i uchwalenie w Sejmie, a później jeszcze zostać skierowane do Senatu w celu przyjęcia ustawy bez żadnych poprawek, a później jeszcze trafić na biurko Prezydenta RP.
By ustawa mogła obowiązywać od 1 stycznia 2026 r., podpis Prezydenta musi być złożony do 30 listopada 2025 r.
Harmonogram posiedzenia Sejmu na najbliższym posiedzeniu w dniach 18-21 listopada nie zakłada prac nad tym projektem, więc nie jest możliwe by projekt ten przeszedł cały proces legislacyjny do końca listopada.
Powyższe skutkuje tym, że przepisy prawdopodobnie nie wejdą w życie.
Nie oznacza to jednak końca problemów spółek opodatkowanych estońskim CIT.
Nawet jeśli nie zmieni się tekst ustawy, to pamiętajmy, że Fiskus regularnie zmienia przepisy „tylnymi drzwiami”, to tj. poprzez zmianę wykładni.
Fiskus – ignoruje fakt istnienia korzystnego orzecznictwa sądów administracyjnych, co naraża biznes na dodatkowe ryzyka.
To znaczy, że Fiskus de facto próbuje zmieniać przepisy podatkowe, poprzez ich restrykcyjną i często błędną wykładnię.
Innymi słowy – Fiskus zmienia przepisy podatkowe „tylnymi drzwiami”
Przeanalizowaliśmy w LTCA jak Fiskus usiłował zmienić przepisy spółkom opodatkowanym estońskim CIT.
Sprawdziliśmy, ile razy w samym tylko modelu estońskim mieliśmy do czynienia ze zmianą interpretacji indywidualnych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub po prostu ze zmianą wykładni przepisów.
W ostatnim czasie zaobserwowaliśmy 10 sytuacji, w których Szef Krajowej Administracji Skarbowej zmieniał wcześniej wydane interpretacje podatkowe – głównie na niekorzyść biznesu.
Niezależnie od tego co wymieniono powyżej, w tak zwanym międzyczasie obserwowaliśmy:
- co najmniej kilkadziesiąt interpretacji uchylonych wyrokami sądów administracyjnych (tu nie liczyłem - jeśli się mylę, to raczej zaniżam, niż zawyżam),
- dualizm linii orzeczniczej dotyczącej opodatkowania jako ukryty zysk pożyczek udzielanych podmiotom powiązanym,
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. opodatkowania jako ukryty zysk/wydatek niezwiązany z działalnością gosp. darowizn / wsparcia akcji charytatywnych,
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. opodatkowania jako wydatek niezwiązany z działalnością gosp. kar umownych,
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. opodatkowania jako ukryty zysk wynagrodzenia prokurenta,
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. opodatkowania jako ukryty zysk/ wydatek niezwiązany z działalnością gosp. incydentalnego użytku majątku firmowego do celów prywatnych,
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. opodatkowania jako ukryty zysk wynagrodzenia wypłacanego za powtarzające się świadczenia niepieniężne (art. 176 KSH),
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. opodatkowania jako ukryty zysk wynagrodzenia za najem i usługi nabywane od podmiotów powiązanych (przesłanka niewyposażenia spółki w niezbędne do działalności aktywa),
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. definicji podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności (kwestia stawki podatku i spełnienia warunku zatrudnienia),
- dualizm linii orzeczniczej dot. przychodów spółek uzyskiwanych z faktoringu,
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. opodatkowania zaliczek wypłacanych na poczet dywidendy (stawka podatku),
- zmiany w linii interpretacyjnej dot. czerpania przez spółki przychodów pasywnych z obligacji zerokuponowych i z praw autorskich.
Powyższe przykłady obrazują sytuację, w której treść przepisów nie uległa zmianie..
Dla Biznesu oznacza to tyle, że Fiskus nie odpuszcza z uciskiem Fiskalnym, a spółki opodatkowane estońskim CIT będą „atrakcyjne” jako podmioty do potencjalnej kontroli lub czynności sprawdzających.
Co my jako LTCA możemy pomóc w tej sytuacji?
- sprawdzimy umowy na linii spółka – podmiot powiązany,
- przejrzymy katalog kosztów – amortyzacja, wypłaty wynagrodzeń, wydatki incydentalne – integracja, dodatkowe opłaty na rzecz kontrahentów itp.,
- przygotujemy umowy, tam, gdzie jest to w naszej ocenie konieczne,
- przygotujemy wnioski o wydanie interpretacji podatkowej.
Jeśli jednak Fiskus przyjdzie pierwszy – nasze doświadczenie i ekspercka wiedza zwiększy Państwa na skuteczną obronę.
Adrian Kęmpiński
Adrian jest doradcą podatkowym i radcą prawnym. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z prawem podatkowym związany od 2019 roku i w tym czasie pracował dla największych kancelarii podatkowych w województwie Kujawsko – Pomorskim, w których uczestniczył w licznych projektach restrukturyzacyjnych dotyczących spółek prawa handlowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.
