Zmiany w zakresie SENT – odzież i obuwie objęte ustawą SENT
- Wysłane przez Łukasz Jankowski
- Kategorie Cło i akcyza
- Data 13 marzec
Nas tronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) w dniu 10 marca 2025 r. opublikowano projekt zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1157), wydanego na podstawie art. 3 ust. 11 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 1218)
W ramach dokonywanych zmian dodano punkt 10 w § 1 zmienianego rozporządzenia wskazujący nowe towary objęte systemem monitorowania, tj. towary:
- z działu 61 i 62 CN – artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe,
- z pozycji CN 6309 – odzież używana i pozostałe artykuły używane,
- z działu 64 – obuwie, getry i tym podobne; części tych artykułów.
Zgodnie z przedstawionymi założeniami projektu rozporządzenia system SENT ma obejmować przewóz wskazanych towarów nabywanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz sprowadzanych w drodze importu z państw trzecich.
Jednocześnie w § 2 zmienianego rozporządzenia dodano ust. 10. Z obowiązku zgłaszania przewozu towarów z działów 61, 62 i 64 CN oraz pozycji CN 6309, do rejestru SENT zostanie wyłączony przewóz towarów rozpoczynający się na terenie kraju (art. 5 ustawy SENT). Wyjątkami od tej zasady będzie przewóz towarów (pkt 1 lit. a):
- pochodzących z terytorium państwa trzeciego, po uprzednim dopuszczeniu ich w kraju do swobodnego obrotu w Unii Europejskiej i miejsce dostarczenia towaru jest w kraju lub poza terytorium kraju, czyli te towary objęte procedurami dopuszczenia do swobodnego obrotu,(procedura celna 40 00 albo 42 00) w krajowych granicznych oddziałach celnych,
- do którego nie dołączono faktury w formie papierowej w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dokumentującej sprzedaż: dostawę towarów, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów lub eksport towarów, w rozumieniu tej ustawy (pkt 1 lit. b).
Reasumując, przewóz odzieży i obuwia rozpoczynający się na terytorium kraju ma być zasadniczo wyłączony spoza monitorowania w systemie SENT (poza wskazanymi wyjątkami).
W załączeniu MF (projektodawcy) wprowadzane regulacje mając na celu przede wszystkim zapobiec wprowadzeniu do UE niebezpiecznych tekstyliów i obuwia pochodzących z państw trzecich zawierających m.in. szkodliwe substancje chemiczne, metale ciężkie a także służyć mają ochronie rynku wewnątrzunijnego przed napływem odzieży i obuwia niskiej jakości z krajów trzecich. Dugą przyczyną wprowadzenia omawianej regulacji jest uszczelnianie systemu podatkowego w obszarze poboru podatku od towarów i usług związanej z importem wyrobów tekstylnych i obuwia z państw trzecich i wynikającym z tego tytułu uszczupleniom w Budżecie Państwa.
Obowiązek monitorowania przewozu odzieży i obuwia w systemie SENT ma wejść w życie po upływie trzech miesięcy od dnia publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.
Objęcie branży tekstylnej systemem SENT znacząco powieskzy liczbe podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy o SENT jak również będzie wymagało dostosowania przedsiębiorstw a z tej branży do nowych wymogów.
Na marginesie podkreślić trzeba, że podmioty obowiązane, które nie spełnią obowiązków monitorowania przewozu towarów w systemie SENT, mogą zostać ukarane karą pieniężną w wysokości 46% wartości brutto niezgłoszonego towaru, nie niższą niż 20 tys. złotych.
Łukasz Jankowski
Łukasz jest doradcą podatkowym oraz agentem celnym w Kancelarii LTCA. Ukończył administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywał od 2014 r. początkowo w Urzędzie Kontroli Skarbowej i Urzędzie Celno-Skarbowym a następnie w kancelariach doradztwa podatkowego, gdzie doradzał podmiotom z branży budowlanej, deweloperskiej, energetycznej, FMCG, sektora usług finansowych, chemicznej oraz TSL. Specjalizuje się w podatku VAT, podatku akcyzowym oraz regulacjach celnych. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym.