ZUS walczy z plagą oszustów próbujących wyłudzać dane
- Wysłane przez Tomasz Kraśniewski
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 20 maj
W najnowszym artykule na stronie ZUS czytamy, że w ostatnich tygodniach wyraźnie wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników ZUS, przesyłając fałszywe wiadomości (przez e-mail, SMS-y czy komunikatory internetowe tj. Messenger czy WhatsApp) lub podejmując kontakt telefoniczny.
ZUS zwraca uwagę, że celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, informacji o rachunkach bankowych bądź skłonienie do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników.
Zdaniem ZUS same apele o ostrożność to zdecydowanie za mało. Przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody, zarówno techniczne, jak i psychologiczne, wykorzystując przy tym zaufanie, jakim Zakład Ubezpieczeń Społecznych cieszy się wśród swoich klientów. ZUS zwraca uwagę, że oszustwa przyjmują różnorodne formy, w tym m.in.:
- oszuści pojawiający się w domu (ZUS zwraca uwagę, że wizyty pracowników poza siedzibami jednostek ZUS odbywają się jedynie w ściśle określonych przypadkach);
- fałszywe wiadomości rozsyłane różnymi kanałami w celu wyłudzenia danych (ZUS zwraca uwagę, że nie wysyła do swoich klientów korespondencji e-mailowej. Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient ma profil na PUE/eZUS i wyraził zgodę na taką formę kontaktu.);
- oszuści telefoniczni (Konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE/eZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.);
- fałszywe profile ZUS w mediach społecznościowych/komunikatorach (ZUS zwraca uwagę, że nie wysyła do swoich klientów e-maili z umowami, prośbami o podanie danych kart kredytowych ani nie zachęca do otwierania plików i linków.).
W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości nie należy podawać poufnych informacji, klikać w podejrzane linki ani pobierać załączników z nieznanych źródeł. W razie wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, należy niezwłocznie skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu lub zadzwonić do Centrum Kontaktu Klientów pod numerem 22 560 16 00.
Należy pamiętać, że ZUS nigdy:
- nie prosi o podanie danych osobowych drogą mailową, SMS-ową lub za pomocą wiadomości poprzez komunikatory internetowe,
- nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych przez wiadomości tekstowe,
- nie wysyła umów ani formularzy do wpłaty na rachunki inwestycyjne,
- nie nakłania do wykonywania przelewów na wskazane konto bankowe.
Więcej informacji: https://www.zus.pl/-/ka%C5%BCda-pr%C3%B3ba-podszycia-si%C4%99-pod-zus-to-przest%C4%99pstwo?redirect=%2F
Tomasz Kraśniewski
Tomasz jest konsultantem podatkowym. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych w codziennych obowiązkach, m.in.: przeprowadza liczne research’e podatkowe, sporządza wnioski o wydanie interpretacji, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe. Ponadto jest autorem wielu artykułów zamieszczonych na blogu Akademii LTCA.