Zwrot kosztów ładowania służbowego auta elektrycznego w domu a ryczałt 250 zł
- Wysłane przez Maria Krzywińska
- Kategorie PIT
- Data 14 maj
Coraz więcej firm decyduje się na elektryfikację floty pojazdów służbowych. W związku z tym pojawiają się pytania dotyczące skutków podatkowych zwrotu kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez pracowników, którzy ładują auta służbowe w domowych stacjach ładowania. W ostatnim czasie ukazała się interpretacja podatkowa dotycząca właśnie opodatkowania takiego zwrotu w kontekście ryczałtu określonego w art. 12 ust. 2a pkt 1 lit. b ustawy o PIT.
Kontekst interpretacji
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej złożyła spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która:
- Od marca 2025 r. zamierza udostępnić swojemu pracownikowi samochód służbowy z napędem elektrycznym, wykorzystywany zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych.
- Zamierza zwracać pracownikowi koszty energii elektrycznej poniesione na ładowanie pojazdu w miejscu zamieszkania, w hali garażowej, gdzie znajduje się oddzielny punkt poboru energii (PPE) służący wyłącznie do tego celu.
- Pracownik będzie dostarczał spółce zestawienie zużycia energii oraz faktury wystawiane na siebie, a także raporty generowane przez system rejestrujący zużycie.
Spółka chciała potwierdzenia, że zwrot tych kosztów mieści się w zryczałtowanym przychodzie pracownika w wysokości 250 zł miesięcznie i nie stanowi dodatkowego świadczenia podlegającego opodatkowaniu.
Rozstrzygnięcie Dyrektora KIS
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w swojej interpretacji uznał, że:
- Zwrot kosztów energii elektrycznej, poniesionych przez pracownika w celu ładowania służbowego samochodu elektrycznego w domowej stacji ładowania, mieści się w ryczałcie, o którym mowa w art. 12 ust. 2a pkt 1 lit. b ustawy o PIT – tj. 250 zł miesięcznie.
- Pracownik nie uzyskuje dodatkowego przychodu z tytułu tego zwrotu, ponieważ mieści się on w zryczałtowanej wartości nieodpłatnego świadczenia, jaką stanowi udostępnienie samochodu służbowego do celów prywatnych.
- W efekcie, na spółce nie ciąży obowiązek doliczania tej kwoty do przychodu pracownika, pobierania zaliczki na PIT ani odprowadzania podatku od zwrotu kosztów ładowania.
Dyrektor KIS przywołał również interpretację ogólną Ministra Finansów z 11 września 2020 r. (nr DD3.8201.1.2020), która potwierdza, że w ramach ryczałtu mieszczą się wszelkie koszty eksploatacyjne pojazdu – m.in. paliwo, ubezpieczenie, naprawy, przeglądy – ponoszone przez pracodawcę, bez względu na to, czy pojazd jest spalinowy, czy elektryczny.
Przypominamy, że zgodnie z ustawą o PIT, wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych wynosi:
- 250 zł miesięcznie – dla samochodów elektrycznych lub o mocy silnika do 60 kW,
- 400 zł miesięcznie – dla pozostałych pojazdów.
Jeżeli samochód jest wykorzystywany prywatnie tylko przez część miesiąca, stosuje się odpowiedni dzienny przelicznik (1/30 wartości miesięcznej).
Warto zwrócić uwagę na szczegółową dokumentację, jaką przedstawiła spółka we wniosku – obejmowała ona m.in. oddzielny PPE przeznaczony wyłącznie do ładowania służbowego pojazdu, licznik energii założony przez operatora, faktury wystawiane na pracownika oraz zestawienia zużycia sporządzane zgodnie z umową z pracodawcą.
Podsumowanie
Korzystanie z ryczałtu 250 zł miesięcznie dla samochodów elektrycznych obejmuje również zwrot kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez pracownika na ładowanie pojazdu służbowego w domu. Kluczowe jest jednak spełnienie warunków dokumentacyjnych.
Maria Krzywińska
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.