Benefity dla osób na B2B w kosztach firmy? Tak, nawet jeśli nie wynikają wprost z umowy
- Wysłane przez Łukasz Krasowski
- Kategorie CIT
- Data 5 czerwiec
Dla zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na benefity dla osób współpracujących w ramach umów o współpracy (B2B) organy podatkowe dotychczas wymagały by taki benefit stanowił element należnego współpracownikowi wynagrodzenia. Jak pokazuje ostatnia interpretacja Dyrektora KIS - nie zawsze, nawet gdy dotyczy bardzo szerokiego zakresu benefitów.
Podatnik współpracujący z osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze na podstawie kontraktów B2B zadał Dyrektorowi KIS standardowe pytanie - czy ponoszone przez niego koszty na benefity przekazywane osobom współpracującym na podstawie kontraktów B2B jako pozapłacowe dodatki, stanowią dla niego koszt uzyskania przychodu w CIT? Niestandardowe jest jednak to, że zarówno sam zakres benefitów był bardzo szeroki, ale też jak wynikało z dodatkowych wyjaśnień podatnika:
- zawarte umowy nie nakładały na podatnika żadnego obowiązku przekazywania benefitów,
- benefity miały charakter dobrowolny i fakultatywny bez konieczności spełniania dodatkowych wymagań,
- nie stanowiły one elementu wynagrodzenia ani obligatoryjnego świadczenia wynikającego z zawartej umowy,
- warunki przyznawania benefitów nie wynikały z postanowień umów.
Sam zakres oferowanych współpracownikom benefitów również był bardzo szeroki, bowiem obejmował między innymi: karty sportowe, opiekę medyczną, kupony zniżkowe karty przedpłacone, ubezpieczenia, bony turystyczne, dostęp i zniżki do platform z ebookami i audiobookami.
W takich sytuacjach Dyrektor KIS, jak wynika między innymi z indywidualnej z dnia 16 maja 2022 r., nr: 0111-KDIB2-1.4010.78.2022.1.AP stwierdzał zazwyczaj, że jeśli wydatki na benefity nie stanowią elementu wynagrodzenia należnego współpracownikom za świadczone przez nich usługi, jak również, jeśli nie mają wpływu na wysokość wynagrodzenia tych osób, bo dotyczą pozapłacowej części wynagrodzenia, to nie mogą stanowić po stronie finansującego kosztów uzyskania przychodów.
Podatnik w tym przypadku argumentował, że kluczowe z punktu widzenia działalności osoby współpracują z nią właśnie na podstawie kontraktu B2B, a więc podejmowane nie działania oraz decyzje mają bardzo istotny wpływ na bieżącą działalności i zapewniają, że podatnik dysponuje zespołem posiadającym odpowiednie kompetencje do świadczenia usług na rzecz jej klientów. Z racji na ten fakt istnieje więc niewątpliwy związek pomiędzy osiąganym przez podatnika przychodem, a ponoszonymi wydatkami związanymi ze świadczeniami dla współpracowników. Ponadto przyznawanie określonych świadczeń pozapłacowych jest obecnie standardem na rynku, co sprawia, że podmioty nieoferujące swoim podwykonawcom takich świadczeń są automatycznie traktowane jako mniej atrakcyjne.
Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2025 roku, nr: 0111-KDIB1-1.4010.125.2025.2.KM zgodził się z argumentacją podatnika, że ponoszone przez koszty na benefity oferowane osobom współpracującym na podstawie kontraktów B2B jako pozapłacowe dodatki stanowią dla podatnika koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych.
Łukasz Krasowski
Łukasz jest radcą prawnym i doradcą podatkowym. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie oraz studia podyplomowe z doradztwa podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Z prawem podatkowym związany od 2018 roku i w tym czasie pracował dla największej kancelarii prawno-podatkowej w województwie Podkarpackim. Jego doświadczenie obejmuje m.in.: bieżące doradztwo podatkowe, reprezentowanie klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym, w szczególności w zakresie podatku VAT, przygotowywanie dokumentacji cen transferowych, tworzenie wewnętrznych procedur i strategii podatkowych (w tym z zakresu cen transferowych, należytej staranności w VAT, podatku u źródła), prowadzenie audytów podatkowych w zakresie obowiązków dokumentacyjnych cen transferowych oraz należytej staranności w VAT, prowadzeniu szkoleń podatkowych i webinarów. W LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe