Ceny transferowe przy wsparciu PSI lub w Specjalnej Strefie Ekonomicznej
- Wysłane przez Alicja Olesińska
- Kategorie Ceny transferowe
- Data 9 maj
Przepisy dotyczące cen transferowych nakładają na podatników liczne obowiązki dokumentacyjne. Jednocześnie ustawa o CIT przewiduje wyjątki, które pozwalają na skorzystanie z tzw. zwolnienia krajowego. To uproszczenie może mieć istotne znaczenie dla przedsiębiorstw realizujących transakcje z podmiotami powiązanymi, w tym także działających w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE) lub w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI).
Zwolnienie krajowe – kto może z niego skorzystać?
Zwolnienie z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych wynika z art. 11n ust. 1 ustawy o CIT. Dotyczy ono transakcji krajowych, które przekraczają progi dokumentacyjne określone w art. 11k ust. 2, ale spełniają łącznie poniższe warunki:
- obie strony transakcji mają miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Polski,
- żaden z podmiotów nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 6 ustawy o CIT,
- żaden z podmiotów nie korzysta ze zwolnień, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT,
- żaden z podmiotów nie poniósł straty podatkowej w roku podatkowym.
Jeśli którykolwiek z powyższych warunków nie zostanie spełniony to powstaje obowiązek dokumentacyjny.
Czego dotyczą zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT?
Zarówno art. 17 ust. 1 pkt 34, jak i pkt 34a ustawy o CIT dotyczą zwolnienia z podatku dochodowego w ramach tzw. pomocy publicznej dla przedsiębiorców inwestujących w określonych lokalizacjach.
- 17 ust. 1 pkt 34 dotyczy zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia w specjalnej strefie ekonomicznej (SSE), wydanego przed końcem 2018 r.
- 17 ust. 1 pkt 34a odnosi się do dochodów z działalności objętej decyzją o wsparciu, wydaną w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI) po 2018 roku.
Zwolnienia te mają charakter pomocy publicznej i działają z mocy prawa – oznacza to, że jeśli dochód został osiągnięty w rama
ch działalności objętej zezwoleniem lub decyzją, to korzysta ze zwolnienia bez potrzeby podejmowania dodatkowych działań po stronie podatnika.
Czy samo posiadanie decyzji o wsparciu lub zezwolenia wyklucza zwolnienie krajowe?
Przez długi czas w praktyce podatkowej przyjmowano, że sam fakt posiadania decyzji o wsparciu (PSI) lub zezwolenia na działalność w SSE nie oznacza automatycznie, że podatnik korzysta ze zwolnienia
z art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, jeśli w danym roku nie osiągnął dochodu z tej działalności. Takie podejście potwierdzają interpretacje indywidualne m.in. z:
- 16 lutego 2024 r. (0111-KDIB1-3.4010.675.2023.2.JKU) – podatnik posiadał decyzje
o wsparciu, ale nie wygenerował dochodu objętego zwolnieniem. W efekcie uznano, że nie korzystał z preferencji podatkowej i mógł skorzystać ze zwolnienia krajowego. - 19 lutego 2020 r. (0111-KDIB1-2.4010.414.2020.1.MS) – analogiczne stanowisko przy braku dochodu z działalności objętej decyzją PSI.
Jednak w maju 2024 r. nastąpiła istotna zmiana podejścia. W interpretacji z 31 maja 2024 r. (0111-KDIB1-3.4010.178.2024.1.MBD) Dyrektor KIS uznał, że samo posiadanie decyzji o wsparciu już powoduje, że podatnik „korzysta ze zwolnienia” w rozumieniu art. 11n ust. 1, nawet jeśli faktycznie nie osiągnął dochodu w danym roku podatkowym. W konsekwencji nie może on skorzystać ze zwolnienia krajowego i jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.
Organ uzasadnił, że zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 34a działa z mocy prawa, a nieosiągnięcie dochodu nie niweluje prawa do tej preferencji.
Z kolei w interpretacji z 17 czerwca 2024 r. (0114-KDIP2-2.4010.137.2024.2.RK), Dyrektor KIS odniósł się do innej sytuacji – podatnik wykorzystał już w całości limit pomocy publicznej ze zwolnienia w SSE, a więc nie mógł korzystać z preferencji podatkowej w danym roku. W tym przypadku organ uznał, że możliwe jest zastosowanie zwolnienia krajowego przy spełnieniu pozostałych warunków.
Podsumowanie
Obecnie, w świetle najnowszych interpretacji, posiadanie decyzji o wsparciu lub zezwolenia SSE może oznaczać konieczność sporządzenia dokumentacji cen transferowych, niezależnie od faktycznego osiągnięcia dochodu z działalności objętej preferencją.
Przy wątpliwościach, warto wystąpić o interpretację indywidualną, gdyż podejście organów wciąż ewoluuje.
Alicja Olesińska
Alicja jest specjalistą z zakresu cen transferowych. Ukończyła rachunkowość i finanse biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Posiada dwuletnie doświadczenie zawodowe, które zdobyła w firmie doradczej, uczestnicząc w realizacji wielu projektów w zakresie sporządzania dokumentacji podatkowych oraz analiz cen transferowych dla spółek z branży IT, telekomunikacyjnej, budowlanej, handlowej oraz produkcyjnej.