Co dalej z globalnym podatkiem minimalnym?
- Wysłane przez Katarzyna Zielińska
- Kategorie Pozostałe
- Data 2 luty 2024
Jak wskazała Komisja Europejska, w ubiegłym tygodniu rozpoczęto postępowanie naruszeniowe przeciwko Polsce i ośmiu innym państwom członkowskim za niewdrożenie w terminie unijnej Dyrektywy. Mowa w tym przypadku o Dyrektywie Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii.
Tzw. Dyrektywa Pillar II jest wynikiem wieloletnich prac OECD w ramach projektu BEPS 2.0., która wprowadza globalny podatek minimalny. W tym miejscu należy podkreślić, że globalny podatek minimalny jest niezależny od minimalnego podatku dochodowego obowiązującego od 1 stycznia 2024r. (art. 24ca ustawy o CIT).
Jak wynika z Dyrektywy, przepisy te powinny zostać wdrożone do końca 2023 r. Opcjonalnie, kraje członkowskie mogły wystąpić o odroczenie stosowania Dyrektywy na okres sześciu lat, jednakże Polska nie dokonała takiego wyboru. Na ten krok jest jednak już za późno, ponieważ o podjętej decyzji należało powiadamiać Komisję przed dniem 31 grudnia 2023 r.
Wobec powyższego, Polska w ciągu dwóch miesięcy zobowiązana jest do odpowiedzi na wezwanie Komisji Europejskiej. Jak wskazuje Ministerstwo Finansów, obecnie trwają prace wewnętrzne nad globalnym podatkiem minimalnym, a projekt przepisów wdrażający Dyrektywę powinien zostać opublikowany niebawem.
Przypomnijmy, że koncepcja Dyrektywy sprowadza się do przeciwdziałania praktykom unikania opodatkowania poprzez przerzucanie dochodów do państw, w których nie podlegają one żadnemu opodatkowaniu lub opodatkowanie te jest bardzo niskie. Główne cele Dyrektywy to:
- wyrównanie zasad opodatkowania podmiotów będących częścią największych grup międzynarodowych;
- nałożenie na przedsiębiorstwa międzynarodowe ciężaru opodatkowania w odpowiednim stopniu, niezależnie od miejsca prowadzenia działalności;
- ograniczenie nadmiernej konkurencji podatkowej między jurysdykcjami podatkowymi;
- zapobieganie stosowania przez państwa agresywnej optymalizacji podatkowej;
- zminimalizowanie podejmowania decyzji biznesowych w oparciu o przepisy podatkowe w danej jurysdykcji;
- przeciwdziałanie przenoszeniu zysków do jurysdykcji, w których nie podlegają one żadnemu opodatkowaniu lub opodatkowanie te jest bardzo niskie.
Globalny podatek minimalny obejmuje swym zakresem podmioty należące do grup kapitałowych, o skonsolidowanych rocznych przychodach w wysokości co najmniej 750 milionów euro w okresie co najmniej dwóch z czterech lat poprzedzających dany rok podatkowy. Dyrektywa zakłada jednocześnie wyłączenie jednostek, które nie prowadzą działalności handlowej lub gospodarczej, a wykonują działalność w interesie ogólnym, np. podmioty rządowe, organizacje międzynarodowe czy też fundusze emerytalne.
Przepisy dotyczące globalnego podatku minimalnego zakładają pobieranie dodatkowej kwoty podatku w przypadku, gdy efektywna stawka opodatkowania w danej jurysdykcji podatkowej jest niższa niż 15%.
#Dyrektywa #UE #globalny podatek minimalny #KE #unikanie opodatkowania
Katarzyna Zielińska
Katarzyna jest konsultantem podatkowym. Ukończyła administrację na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie studiuje podatki i doradztwo podatkowe oraz jest w trakcie zdobywania uprawnień doradcy podatkowego. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała w administracji skarbowej. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych m.in. w zakresie podatków dochodowych oraz podatku VAT.