Co się dzieje w KSeF? – najnowszy przegląd i prace legislacyjne
- Wysłane przez Tomasz Kraśniewski
- Kategorie KSEF
- Data 28 listopad 2023
Każdy kolejny dzień przybliża nas do wejścia w życie Krajowego Systemu e-faktur, biorąc pod uwagę fakt, że czasu jest coraz mniej, niewątpliwe jest to temat który pojawia się w przestrzeni publicznej zdecydowanie częściej niż inne tematy podatkowe. Co się zmieniło w ostatnim czasie i co nas czeka w przyszłości? – poniżej krótki przegląd w zakresie KSeF-u.
1) Nowe projekty rozporządzeń w sprawie KSeF
Ministerstwo finansów 27 listopada opublikowało na stronach RCL dwa projekty rozporządzeń:
· Rozporządzenie w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz
· Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur
2) Rozporządzenie w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur
Ma ono zastąpić dotychczas obowiązujące rozporządzenie o tej samej nazwie, które oprócz dotychczasowych rozwiązań zawiera dodatkowo regulacje m.in. w zakresie danych pozwalający na dostęp w KSeF do faktur wystawionych w awarii i niedostępności. Uprawnieni do korzystania z KSeF są uprawnieni do wystawiania lub dostępu również do faktur wystawionych w trakcie awarii systemu.
W zakresie wystawiania lub dostępu do faktur rozszerzono katalog podmiotów uprawnionych do korzystania z KSeF o: podatnika wskazanego przez rolnika ryczałtowego, będącego nabywcą produktów rolnych i usług rolniczych od rolnika ryczałtowego oraz podmiot upoważniony do wystawiania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych.
Dodatkowo zrezygnowano z dotychczasowej regulacji zawartej w § 2 ust. 4 rozporządzenia z 2021 r. dotyczącej pośredniego nabywania uprawnień. Uznano bowiem za konieczne wskazywanie kto ma mieć uprawnienia do wystawiania i dostępu do faktur, bez automatycznego cedowania uprawnień. Oznacza to, że zapowiadane wcześniej przez ministerstwo finansów automatycznie przenoszenie uprawnień traci na aktualności. W praktyce oznacza to, że przekazanie uprawnień dla biura rachunkowego, może nie być jednoznaczne z przekazaniem uprawnień na osoby fizyczne uprawnione do wystawiania lub odbierania faktur w imieniu tego biura.
Projektowane rozporządzenie wprowadza dodatkowy wymóg podania danych unikalnych identyfikujących kwalifikowaną pieczęć elektroniczną podmiotu uprawnionego, w przypadku gdy pieczęć ta nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika.
Ważne: Rozporządzenie dopuszcza również możliwość złożenia zawiadomienia (ZAW-FA) zarówno w postaci papierowej, jak również w postaci elektronicznej, a także przez e-Urząd Skarbowy – zrezygnowano ze składania zawiadomienia wyłącznie w formie pisemnej.
Projektowane rozporządzenie reguluje również kwestię dostępu do faktur ustrukturyzowanych poprzez podanie kodu QR – co istotne, kod weryfikujący zawiera w sobie zaszyty numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur.
Jednocześnie w rozporządzeniu odrębnie określono jakie elementy powinien zawierać kod weryfikujący w przypadku e-faktur offline. Kod weryfikujący służący do oznaczenia tych faktur zawiera: adres zasobu oprogramowania interfejsowego, numer identyfikacji podatkowej (NIP) wystawcy faktury, identyfikator certyfikatu wystawcy faktury, wyróżnik faktury, podpisany certyfikatem wystawcy wyróżnik (§ 8 ust. 2 projektu). + oznaczenie „OFFLINE”.
3) Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur.
Drugie projektowane rozporządzenie dostosowuje przepisy do wprowadzonych rozwiązań oraz dodaje nowe regulacje. Najważniejsze z nich to dodanie od 1 stycznia 2025 r. do katalogu danych na fakturze wystawianej przez podatników zwolnionych przedmiotowo lub podmiotowo z VAT, NIP-u nabywcy
i sprzedawcy. Zgodnie z wymaganiami technicznymi KSeF, w przypadku wystawienia e-faktury w tym systemie należy posługiwać się numerem NIP. W praktyce oznacza to, że każdy podmiot, który nie ma nadanego takiego numeru, powinien wystąpić z odpowiednim wnioskiem o jego nadanie.
Jednocześnie procedowane rozporządzenie czyniąc zadość zgłaszanym w toku konsultacji projektu ustawy postulatom zgłaszanym przez przedsiębiorców z branży energetycznej, ciepłowniczej, gazowej czy wodociągowej, przewiduje szczególne zasadny wystawiania faktur za dostawę ww. mediów. Takie faktury będą mogły zawierać zakres danych węższych, niż te które wynikają z elementów składowych faktury zgodnie z ustawą o VAT. Zgodnie z przewidzianym rozporządzeniem, takie faktury nie będą musiały zwierać miary i ilości (liczby) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług czy ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto).
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12379251
4) Konsultacje w sprawie ww. projektów
Zgodnie z najnowszym komunikatem ze strony ministerstwa, możemy się dowiedzieć o rozpoczynających się konsultacjach w sprawie dwóch omawianych wyżej aktów wykonawczych dotyczących powszechnego stosowania KSeF od 1 lipca 2024 r.
Uwagi do obydwu projektów można przesyłać do 18 grudnia br. na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl
5) Pozostałe rozporządzenia dotyczące KSeF-u
Jednocześnie pragniemy przypomnieć, o pozostałych rozporządzeniach obejmujących swoją treścią kwestie związane ze zmianami wynikającymi z KSeF. Z ramienia naszej kancelarii zostały przesłane uwagi do dwóch projektów:
· projektu Rozporządzenia Ministra Finansów mieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (wykaz 757) oraz
· projektu Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych (wykaz 783).
Niestety statusy obu tych projektów pozostają na etapie „opiniowania” i nadal czekamy na ustosunkowanie się do naszych uwag.
Tomasz Kraśniewski
Tomasz jest starszym konsultantem podatkowym. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. W ramach Kancelarii LTCA zajmuje się wsparciem doradców podatkowych w codziennych obowiązkach, m.in.: przeprowadza liczne research’e podatkowe, sporządza wnioski o wydanie interpretacji, przygotowuje komentarze i opinie podatkowe. Ponadto jest autorem wielu artykułów zamieszczonych na blogu Akademii LTCA.