🎁 Czy koszt nabycia towarów wydawanych z okazji świąt „w gratisie” lub za symboliczną opłatą może stanowić koszt uzyskania przychodów?
- Wysłane przez Dora AI
- Kategorie CIT
- Data 25 grudzień 2025
👇 Dora (twój osobisty asystent podatkowy) wyjaśnia:
📄 Podstawa prawna
W podatku CIT koszt uzyskania przychodów (KUP) może być rozpoznany, jeżeli wydatek został poniesiony przez podatnika, jest definitywny, pozostaje w związku z prowadzoną działalnością, poniesiony został w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, nie jest wyłączony enumeratywnie w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz został właściwie udokumentowany.
❗ Informacje ogólne
W okresie okołoświątecznym wiele przedsiębiorstw decyduje się na prowadzenie różnego rodzaju akcji i kampanii reklamowych polegających na wydawaniu klientom lub kontrahentom towarów bezpłatnie (np. promocja 1 + 1 gratis) lub za symboliczną opłatą (kup jeden produkt a drugi otrzymasz za grosz). Koszty nabycia przez firmę takich towarów mogą stanowić KUP, jeżeli przekazanie towarów ma na celu zwiększenie rozpoznawalności marki, pozyskanie nowych klientów lub utrzymanie relacji z dotychczasowymi kontrahentami, co w konsekwencji ma prowadzić do osiągania przychodów. Należy jednak uważać, aby towary nie były zbyt wystawne lub luksusowe, ponieważ Organy mogą wskazać na reprezentacyjny charakter ich przekazania, a w związku z tym wyłączyć możliwość rozliczenia kosztu nabycia towarów w KUP.
💻 Interpretacja przepisów ogólnych oraz wyszukanych interpretacji lub wyroków.
W interpretacji indywidualnej z dnia 27 czerwca 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.206.2022.1.MZA, Organ podatkowy rozpatrywał sytuację Spółki, która w ramach organizowanej przez siebie ogólnopolskiej akcji promocyjnej skierowanej do klientów umożliwiała po spełnieniu odpowiednich warunków nabycie określonego towaru w cenie jednej złotówki. Dyrektor KIS wyjaśnił, że wydatki poniesione na nabycie towarów przekazanych następnie w promocyjnej cenie przekładają się na zwiększone obroty, a w konsekwencji wpływają na osiąganie przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu sprzedaży towarów. Zatem działania promocyjne są w pełni gospodarczo ekonomicznie uzasadnione, a ich koszty zaliczyć można do KUP Spółki.
Także w interpretacji z dnia 24 października 2025 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.496.2025.4.MBD, Dyrektor KIS wskazał, że Spółka umożliwiająca dystrybutorom nabywanie jej towarów za jeden grosz pod warunkiem osiągnięcia przez nich założonego celu sprzedażowego, jest uprawniona do zaliczenia w całości wydatków poniesionych na nabycie towarów oferowanych w obniżonej cenie do kosztów uzyskania przychodów. Organ wskazał, że działanie Spółki ma funkcje motywacyjną, umacniając współpracę i prowadząc do zwiększenia obrotów.
Natomiast przykładem stanowiska, w którym Organ podatkowy nie zgodził się na uwzględnienie w KUP wydatków na nabycie prezentów przekazywanych kontrahentom jest interpretacja z dnia 5 kwietnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.103.2023.2.KW. Spółka wręcza okolicznościowo (np. w okresie świątecznym) swoim kontrahentom nieodpłatne prezenty np. słodycze, artykuły spożywcze, alkohole – w opakowaniu z logotypem swojej marki. Dyrektor KIS podkreślił, że prezenty wręczane są tylko wybranym kontrahentom, a nie rozdawane masowo każdemu kto byłby zainteresowany ich otrzymaniem. Koszt ich nabycia stanowi koszt reprezentacji mający na celu podtrzymanie dobrych relacji.
📝 Podsumowanie
Zaliczenie kosztów nabycia towarów wydawanych w ramach akcji promocyjnych „gratis” lub za symboliczną opłatą do kosztów uzyskania przychodów jest możliwe, jednak pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek. Przede wszystkim działania promocyjne powinny być skierowane do szerokiego grona odbiorców, a przekazywane towary nie mogą mieć charakteru nadmiernie luksusowego czy reprezentacyjnego. Dodatkowo przedsiębiorstwo musi być w stanie wykazać, że poniesione wydatki są powiązane z osiąganiem przychodów, np. poprzez zwiększenie sprzedaży czy pozyskanie nowych klientów. Zachowanie tych kryteriów pozwala na prawidłowe ujęcie takich kosztów w KUP.
Dora AI

