Fazowanie terminu wejścia w życie KSeF a odbiór faktur
- Wysłane przez Kajetan Kubicz
- Kategorie KSEF
- Data 28 maj
Sam fakt, iż nie przekroczyliśmy limitu obrotów ze sprzedaży (brutto) w wysokości 200 mln złotych, nie zwolni nas z obowiązku korzystania z KSeF.
Spis treści:
Fazowanie terminu wejścia w życie KSeF polega na określeniu dwóch etapów wejścia w obligatoryjne e-fakturowanie. Zaznaczam wejścia w obowiązek wystawiania e-faktur a nie po prostu wejścia w obowiązek stosowania KSeF. Dlaczego to rozróżniam? Już tłumaczę.
Nowelizowane przepisy zakładają, że obowiązek wystawiania e-faktur wchodzi w życie 1 lutego 2026 roku, a jednocześnie w okresie od 1 lutego do 31 marca podmioty obowiązane do wystawiania e-faktur, które w roku 2024 nie przekroczyły limitu obrotów ze sprzedaży (wraz z podatkiem) w wysokości 200 mln złotych mogą wystawiać faktury w formie papierowej lub elektronicznej.
Jaki jest tego skutek? W mojej ocenie sam fakt, iż nie będę zobowiązany do wystawiania e-faktur, nie zwolni mnie z obowiązku wejścia w KSeF na potrzeby odbioru e-faktur zakupowych.
W efekcie, ze wszelkimi uprawnieniami związanymi z dostępem do KSeF musze być gotowy już na 1 lutego 2026 roku, niezależnie od okoliczności tego, iż w obowiązek e-fakturowania wejdę dopiero 1 kwietnia 2026 r.
Zwróćmy uwagę, że nawet jeśli obroty naszego przedsiębiorstwa ze sprzedaży (brutto) nie przekroczą ww. limitu 200 mln. złotych, to zarówno od podmiotów, które wejdą w obowiązek e-fakturowania od 1 lutego 2026 roku, jak i od innych podmiotów, które pomimo braku przekroczenia ww. limitu zaczną wystawiać e-faktury przed 1 kwietnia 2025 r. będę je odbierał za pośrednictwem KSeF.
Rozróżnijmy zatem wyraźnie obowiązek e-fakturowania od obowiązku działania w KSeF – ten bowiem obejmie nas już od 1 lutego 2026 r. i musimy być na to gotowi.
Kajetan Kubicz
Kajetan jest adwokatem i ekspertem z zakresu podatku VAT oraz Partnerem Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. w jednej z największych kancelarii prawnych w Polsce oraz w międzynarodowej kancelarii doradztwa podatkowego i restrukturyzacyjnego świadcząc usługi bieżącego doradztwa podatkowego oraz uczestnicząc w licznych audytach podatkowych. Specjalizuje się w doradztwie na rzecz Klientów działających w branży budowlanej, transportowej, produkcyjnej oraz handlowej. Obecnie jest odpowiedzialny za bieżące doradztwo prawno-podatkowe, zarówno dla Klientów krajowych, jak i zagranicznych, głównie z obszaru VAT oraz w zakresie ulg podatkowych w podatkach PIT/CIT dotyczących rozwoju i innowacyjności. Jest autorem kilkuset wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz o dokonanie klasyfikacji statystycznej towarów i usług. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego zwłaszcza w zakresie opodatkowania VAT. Włada biegle językiem angielskim.