Gmina jako podatnik VAT – sprawy nieoczywiste
- Wysłane przez Daniel Więckowski
- Kategorie VAT
- Data 30 marzec
Przez wiele lat doradcy podatkowi pomagali gminom odzyskać VAT naliczony przy zakupach związanych mniej lub bardziej z prowadzoną przez nie działalnością opodatkowaną. Od jakiegoś czasu jednak, temat VAT w gminach nabiera nieco innego znaczenia.
Artykuł 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.
Najwięcej problemów pojawia się z ostatnią częścią tego przepisu – a więc odwołaniem się do „umów cywilnoprawnych”. 18 marca br. wojewódzki sąd administracyjny w Gdańsku (I SA/Gd 1031/24) uznał, e w prawie unijnym nie odnalazł zbliżonych do polskiego wyłączeń. W rezultacie więc uznał brzmienie art. 15 ust. 6 za niezgodne z dyrektywą VAT.
Sprawa dotyczyła gminy, która – w celu wykonania obowiązków wynikających z ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, chciała wnieść w formie aportu grunty do własnej spółki z o.o. Grunt został nabyty przez gminę bez VAT, więc, zdaniem gminy, samo wniesienie do spółki – miało być dokonane poza zakresem tego podatku.
Dyrektor KIS w interpretacji z 11.10.2024 r. (0113-KDIPT1-3.4012.654.2024.1.MJ) uznał, że skoro aport jest czynnością cywilnoprawną – a nie publicznoprawną, to działania gminy wpisywać się będą w standardową działalność gospodarczą podatnika VAT.
Rozpatrując złożoną przez gminę skargę, WSA w Gdańsku odmówił zastosowania przepisu krajowego (art. 15 ust. 6 ustawy), uznając go za niezgodny z dyrektywą VAT. Sąd uznał, że realizacja zadań własnych gminy – w tym w zakresie budownictwa mieszkaniowego – jest działaniem publicznym, któremu nie można nadać charakteru gospodarczego. Stąd też, aport gruntu jest poza zakresem VAT.
Wyrok jest nieprawomocny, więc warto śledzić wokandę Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Daniel Więckowski
Daniel jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Szczecińskim oraz jest w trakcie studiów doktoranckich na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od 2011 roku wykonuje zawód doradcy podatkowego, wcześniej pracował w administracji skarbowej, reprezentując Polskę między innymi w panelach podatkowych Grupy Wyszehradzkiej oraz Grupy Państw Morza Bałtyckiego. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzał firmom z branży nieruchomościowej, automotive, transportowej, FCMG oraz IT. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Daniel jest również ekspertem z obszaru planowania i restrukturyzacji podatkowej – z powodzeniem wdrożył dziesiątki projektów restrukturyzacyjnych. Doświadczony wykładowca, przeprowadził ponad 500 szkoleń z zakresu podatków i restrukturyzacji. Autor wielu publikacji na temat opodatkowania działalności firm w Polsce. Włada biegle językiem angielskim.