Jak odliczać zapłacony minimalny podatek dochodowy w kolejnych latach?
- Wysłane przez Aleksander Łożykowski
- Kategorie CIT
- Data 24 kwiecień
Spółki po raz pierwszy w 2025 r. złożyły zeznanie CIT, w którym został wykazany podatek minimalny określony w art. 24ca ustawy o CIT. Podatek ten obliczyły spółki, które poniosły stratę albo osiągnęły udział dochodów w przychodach w wysokości nie większej niż 2%.
Kwotę minimalnego podatku dochodowego podlegającą wpłacie pomniejsza się o należny za ten sam rok podatkowy podatek obliczony na zasadach ogólnych. Jeśli więc podatek CIT obliczony na zasadach ogólnych był wystarczająco wysoki, to podatek minimalny nie okazał się dodatkowym obciążeniem. Jeśli jednak podatek CIT obliczony na zasadach ogólnych był niższy niż obliczony podatek minimalny lub w ogóle podatek CIT obliczony na zasadach ogólnych nie został wykazany, wtedy podatek minimalny stał się dodatkowym obciążeniem spółki.
Kwotę zapłaconego za dany rok podatkowy minimalnego podatku dochodowego można jednak odliczyć od podatku obliczonego na zasadach ogólnych także w kolejnych latach. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu CIT za kolejno następujące po sobie 3 lata podatkowe następujące bezpośrednio po roku, za który podatnik wpłacił minimalny podatek dochodowy. Jeśli więc podatek obliczony na zasadach ogólnych okaże się wystarczająco wysoki w kolejnych latach, spółki będą mogły uniknąć obciążenia z tytułu podatku minimalnego, tylko że w dłuższym okresie.
Z pozoru regulacja dotycząca możliwości potrącania podatku minimalnego z podatkiem obliczonym na zasadach ogólnych nie budzi wątpliwości. Oczywiste wydaje się bowiem, że spółka uprawniona jest do odliczenia całości podatku minimalnego już w pierwszym roku następującym bezpośrednio po roku, za który podatnik wpłacił minimalny podatek dochodowy, jeśli tylko pozwala na to kwota zobowiązania podatkowego obliczonego na zasadach ogólnych. Jasne wydaje się także, że spółka może z tego uprawnienia skorzystać lub nie. Może więc zdecydować, że minimalny podatek dochodowy nie zostanie w ogóle rozliczony lub w którymkolwiek ze wskazanych 3 lat w jakiejkolwiek wysokości.
Dyrektora KIS potrafi jednak skutecznie zaskoczyć podatnika i tak stało się w tym przypadku. W ocenie Dyrektora KIS: "Ustawodawca jednoznacznie wskazał w art. 24ca ust. 13 ustawy o CIT okres, w jakim należy odliczyć zapłacony podatek minimalny - są to trzy lata podatkowe następujące po roku, za który podatnik wpłacił podatek minimalny. Przy czym, przez odliczanie danej kwoty podatku w ciągu trzech lat należy rozumieć podzielenie kwoty podatku na trzy części i odliczanie każdej z tych trzech części w trzech następujących po sobie latach podatkowych. Ustawodawca nie przewidział możliwości ani jednorazowego odliczenia podatku minimalnego (w jednym roku podatkowym), ani też wyboru długości okresu jego odliczania. [...] Odliczanie podatku minimalnego przebiega w następujący sposób: 1) podatnik pomniejsza "klasyczny" podatek CIT o część kwoty podatku minimalnego w roku podatkowym następującym po roku, w którym został zapłacony podatek minimalny; 2) w kolejnym roku podatnik pomniejsza "klasyczny" podatek CIT o część kwoty podatku minimalnego, ale tylko w tej części, która nie została jeszcze odliczona; 3) w kolejnym (trzecim) roku podatkowym podatnik pomniejsza "klasyczny" podatek CIT o pozostałą część kwoty - taką, która nie została jeszcze odliczona (tak w interpretacji z dnia 18.04.2024 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.88.2024.1.SJ).
Pomimo więc, wydawałoby się, niebudzących wątpliwości reguł rozliczenia minimalnego podatku dochodowego, administracja skarbowa interpretuje przepisy na swój sposób. W tym kontekście spółki, które zapłaciły minimalny podatek dochodowy i spodziewają się możliwości jego rozliczenia w kolejnych 3 latach podatkowych, powinny dla bezpieczeństwa podatkowego pozyskać indywidualną interpretację prawa podatkowego, a w przypadku uzyskania podobnych wniosków, co w przywołanej interpretacji, poznać stanowisko sądu administracyjnego w tym zakresie, trudno bowiem przyjąć, aby sądy administracyjne podzieliły pogląd Dyrektora KIS w tym zakresie.
Aleksander Łożykowski
Aleksander jest doradcą podatkowym w kancelarii LTCA, radcą prawnym, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Szkoły Głównej Handlowej. Studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim, finanse i rachunkowość na SGH, ukończył studia doktoranckie na SGH, aplikację radcowską w OIRP w Warszawie oraz studia podyplomowe z wyceny nieruchomości na Politechnice Świętokrzyskiej. W latach 2019 – 2022 pełnił funkcję dyrektora departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. Odpowiadał za szereg reform w podatku dochodowym, w tym wprowadzenie estońskiego CIT, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników, ulgi na ekspansję, ulgi na pierwszą ofertę publiczną, ulgi na CSR, czy ulgi na zabytki. Aleksander był także członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego oraz członkiem rady nadzorczej Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wcześniej pracował w międzynarodowych kancelariach prawnych. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, dotyczących w szczególności opodatkowania dochodów przedsiębiorców.