JPK-CIT – nowe obowiązki od 2026 r. dotyczyć będą już prawie każdej firmy
- Wysłane przez Aleksander Łożykowski
- Kategorie JPK CIT
- Data 17 lipiec
Najwięksi podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są już od 1 stycznia 2025 r. obowiązani prowadzić księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej określonej przez Ministra Finansów. Podobnie jak wcześniej w przypadku JPK-VAT, tak w przypadku jednolitego pliku kontrolnego w zakresie podatku dochodowego, nowy obowiązek raportowy wdrażany jest stopniowo.
Od 1 stycznia 2026 r. obowiązek raportowania w zakresie podatku dochodowego będzie dotyczył większości podatników zarówno podatku dochodowego od osób prawnych jak i podatku dochodowego od osób fizycznych. Czas na przygotowania do końca 2026 r. będą mieli jedynie ci podatnicy, którzy nie są zobowiązani do przesyłania JPK-V7 dla celów podatku VAT – np. podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego z VAT lub w całości prowadzący działalność zwolnioną.
Obowiązek przesyłania JPK dla celów podatku dochodowego dotyczył będzie także osób fizycznych prowadzących książkę przychodów i rozchodów, a także prowadzących ewidencję sprzedaży dla potrzeb ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jakie informacje muszą przekazać fiskusowi podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych? Dla podatników opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przewidziano specjalną strukturę JPK_EWP, która dotyczy prowadzonej przez nich ewidencji przychodów. Wśród danych, które podatnik opodatkowany ryczałtem będzie zobowiązany przekazać, jest m.in. data uzyskania przychodu, numer dowodu na podstawie którego dokonano wpisu, numer KSeF, identyfikacja kontrahenta, kwota przychodu oraz przyporządkowana stawka podatku dla danego przychodu. Na podstawie przesłanego pliku fiskus będzie wiedział jakie jednostkowo przychody podatnik uzyskuje i od kogo. Fiskus wybraną kwalifikację danego przychodu będzie mógł automatycznie zweryfikować z opisem widniejącym na fakturze wystawionej poprzez KSeF. Możliwe będzie także sprawdzenie i porównanie informacji, które przekazuje w ramach JPK dany kontrahent. Podatnicy będą więc w o wiele szerszym zakresie podlegali kontroli co do prawidłowości kwalifikacji przychodów.
Należy w tym kontekście pamiętać także o art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki dla przychodu uzyskanego przez podatnika, który opodatkowany jest według stawki najwyższej. Administracja podatkowa może więc weryfikować po przesłaniu JPK_EWP poszczególne przychody, ale gdy poweźmie zasadnicze wątpliwości co do rzetelności naszej ewidencji, może zastosować także wskazaną regulację sankcyjną.
Wiedza o transakcjach pomiędzy podatnikami opodatkowanymi ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz podatnikami opodatkowanymi na zasadach ogólnych zwiększa także możliwość weryfikowania i kontrolowania „pustych faktur” kupowanych na „czarnym rynku” od ryczałtowców opodatkowanych niską stawką ryczałtu przez podatników na zasadach ogólnych kosztów dla swojej działalności opodatkowanych wyższą stawką podatku dochodowego.
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12396401/katalog/13120361#13120361
Aleksander Łożykowski
Aleksander jest doradcą podatkowym w kancelarii LTCA, radcą prawnym, pracownikiem naukowo-dydaktycznym Szkoły Głównej Handlowej. Studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim, finanse i rachunkowość na SGH, ukończył studia doktoranckie na SGH, aplikację radcowską w OIRP w Warszawie oraz studia podyplomowe z wyceny nieruchomości na Politechnice Świętokrzyskiej. W latach 2019 – 2022 pełnił funkcję dyrektora departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. Odpowiadał za szereg reform w podatku dochodowym, w tym wprowadzenie estońskiego CIT, ulgi na prototyp, ulgi na innowacyjnych pracowników, ulgi na ekspansję, ulgi na pierwszą ofertę publiczną, ulgi na CSR, czy ulgi na zabytki. Aleksander był także członkiem Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego oraz członkiem rady nadzorczej Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wcześniej pracował w międzynarodowych kancelariach prawnych. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych, dotyczących w szczególności opodatkowania dochodów przedsiębiorców.