Kary umowne w estońskim CIT?- czy należy je opodatkować jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą?
- Wysłane przez Adrian Kęmpiński
- Kategorie CIT
- Data 10 lipiec 2023
Kary umowne w estońskim CIT?- czy należy je opodatkować jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą?
❌Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - tak.
👉W interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.771.2022.2. PC fiskus stwierdził, że koszty kar umownych, które ponosi Spółka na rzecz podmiotów niepowiązanych w związku z wykonywaną działalnością przewozową, które są związane z niezawinionymi przez Spółkę opóźnieniami w przewozie lub uszkodzeniami przewożonych towarów, stanowią wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą Spółki.
❓Czy Fiskus miał rację❓- zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi - nie❗
❗Wyrokiem z dnia 10 maja 2023 r., w sprawie I SA/Łd 252/23 WSA w Łodzi uchylił wyżej wspomnianą interpretację indywidualną.
👉Zdaniem Sądu organ wydający interpretację, wskazując na sankcyjny charakter kary umownej, próbował posiłkować się argumentacją "Przewodnika do ryczałtu od dochodów spółek" w zakresie wydatków związanych z opłatą kar i grzywien orzeczonych w postępowaniu karnym.
👉Sąd przypomniał, że spółka we wniosku o wydanie interpretacji wskazuje, że kary związane z działalnością przewozową, które Spółka ponosi na rzecz podmiotów niepowiązanych w związku z wykonywaną działalnością przewozową są spowodowane niezawinionymi przez Spółkę opóźnieniami w przewozie lub uszkodzeniami przewożonych towarów.
👉Zdaniem Sądu, wydatki takie niewątpliwe są związane z działalnością gospodarczą Spółki, której podstawową formą dzielności jest działalność przewozowa, a argumentacja organu dotycząca zaniedbań bądź naruszeń obowiązujących przepisów prawa jest nieadekwatna do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jak i zadanego jego tle pytania.
👉Jeżeli Spółka ponosi wydatki na kary związane z działalnością przewozową (jej główną działalnością gospodarczą), które Spółka ponosi na rzecz podmiotów niepowiązanych w związku z wykonywaną działalnością przewozową, które są związane z niezawinionymi przez Spółkę opóźnieniami w przewozie lub uszkodzeniami przewożonych towarów, to wydatki takie są faktycznie związane z działalnością gospodarczą Spółki.
💡Jeżeli kogoś dziwi taka rozbieżność między poglądami wyrażanymi w interpretacjach indywidualnych, a orzecznictwem (na razie jednym wyroku) sądu administracyjnego, informuję, że w ramach zasad ogólnych podatku CIT występuje podobna rozbieżność, gdy mowa o kwalifikacji takich wydatków jako koszt uzyskania przychodu.
👉Dość oczywista prawda sprowadza się do wniosku, że nie ma i nie będzie jednoznacznej odpowiedzi czy każdą karę umowną należy zakwalifikować jako wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą.
👉Rozstrzygnięcie i skutki podatkowe zawsze będzie zależeć od konkretnego stanu faktycznego.
Adrian Kęmpiński
Adrian jest doradcą podatkowym i radcą prawnym. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Z prawem podatkowym związany od 2019 roku i w tym czasie pracował dla największych kancelarii podatkowych w województwie Kujawsko – Pomorskim, w których uczestniczył w licznych projektach restrukturyzacyjnych dotyczących spółek prawa handlowego. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.