Klasyfikacja wydatków związanych z piłkarskimi mistrzostwami
- Wysłane przez Maria Krzywińska
- Kategorie Aktualności podatkowe
- Data 21 czerwiec 2024
Obecnie Polska żyje piłką nożną - trwające Euro dostarcza nam wielu emocji. Kibice zasiadają przed telewizorami, gromadzą się w barach, restauracjach i na stadionach, aby wspierać naszą drużynę. Wśród nich są również przedsiębiorcy, którzy włączają się w piłkarskie mistrzostwa, wykorzystując tę okazję do promowania swoich marek. Ale jak te wydatki można rozliczyć podatkowo? Czy wydatki związane z organizacją imprez piłkarskich oraz spotkania z kontrahentem na stadionie, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów?
Spis treści:
- Reprezentacja a Reklama – różnice.
- Ryzyko zakwestionowania kosztu.
- Wynajem loży jako koszt
Reprezentacja a Reklama - różnice
Zgodnie z przepisami, koszty uzyskania przychodów to wszelkie koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, o ile nie zostały wyraźnie wyłączone z możliwości ich uznania jako koszty podatkowe. Jednym z wyjątków są koszty reprezentacji, w szczególności te poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, w tym alkoholowych.
W praktyce często pojawia się problem z rozróżnieniem wydatków na reklamę od wydatków na reprezentację. Wydatki na reklamę są uznawane za koszty uzyskania przychodów, natomiast wydatki na reprezentację - już nie.
Granica między nimi bywa jednak niejasna i wymaga indywidualnej analizy.
"Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego "reprezentacji" i "reklamy" wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie." (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.243.2021.1.NL)
Ryzyko zakwestionowania kosztu
Przykładowo prezentowane stanowisko organów podatkowych wskazuje, że wydatki na wynajem loży na stadionie są klasyfikowane jako wydatki na reprezentację - przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 24 sierpnia 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.243.2021.1.NL):
Imprezy o charakterze sportowym, artystycznym same w sobie nie oznaczają wydarzenia marketingowego-promocyjnego. To właśnie poszczególne działania i czynności towarzyszące organizacji imprezy (a w omawianej sferze podatkowej - wydatki), które mają jasno określony, reklamowy charakter taki przymiot nadają danemu wydarzeniu i jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie) mogą być do kosztów zakwalifikowane.
W konsekwencji stanowisko Spółki w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Spółkę na wynajem loży VIP na stadionie mogą stanowić dla niej koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uznano w interpretacji za nieprawidłowe.
Podobne stanowisko zostało również zajęte w interpretacji odnoszącej się do CIT estońskiego z dnia 25 sierpnia 2023 r., nr 0114-KDIP2-2.4010.312.2023.1.ASK:
W przedmiotowej sprawie wynajęcie loży biznesowej na stadionie będzie miało na celu umożliwienie wstępu na imprezy sportowe (rozrywkowe) przy jednoczesnym wykreowaniu jak najlepszego wyobrażenia o Spółce. Wydatki te zostaną zatem poniesione na cele reprezentacyjne, tj. na kreowanie wizerunku Spółki na określonym poziomie. Zaproszenie kontrahentów do loży nie jest warunkiem niezbędnym, bez którego nie mogłyby się odbyć spotkanie biznesowe. Wydatki te mają na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku wobec osób trzecich. Nie można wykazać także związku przyczynowego pomiędzy ich poniesieniem a uzyskiwanymi przez Państwa przychodami. Wydatki te bezsprzecznie świadczą o kreowaniu czy utrwalaniu Państwa pozytywnego wizerunku. Charakter tych wydatków ma bowiem na celu stworzenie oraz utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku Spółki na zewnątrz i noszą one znamiona reprezentacji.
Powyższe świadczy o dużym ryzku zakwestionowania wydatków związanych z wynajmem loży jako kosztu podatkowego.
Wynajem loży na stadionach- jako koszt podatkowy.
Organy przyjmują natomiast, że wydatki o charakterze integracyjnym i reklamowym mogą się wiązać z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, podczas gdy wszelkie wydatki związane z reprezentacją przedsiębiorcy należy wyłączyć z kosztów. Organy podatkowe dostrzegają wydatki na reklamę, przy wynajęciu loży, aczkolwiek twierdzą, że trzeba zwróć uwagę na jej główny cel wykorzystywania.
Według stanowiska organów podatkowych podstawowym celem wynajęcia loży na stadionach, salach sportowo-widowiskowych jest uczestnictwo, udział w szeregu imprez sportowych, muzycznych, artystycznych w warunkach i na zasadach odbiegających od standardowych – tj. w warunkach komfortowych czy wręcz ekskluzywnych.
Wydatek na wynajem loży mógłby stanowić koszt podatkowy w następujących celach:
- Spotkania pracownicze - integracyjne
Kwalifikacja jako kosztów uzyskania przychodów nie budzi wątpliwości, jeśli w imprezie uczestniczą wyłącznie osoby zatrudnione na umowy o pracę. W przypadku bowiem, gdy charakter spotkania uwzględnia budowanie pozytywnych relacji między samymi pracownikami lub między pracodawcą a pracownikami w sposób mogący faktycznie przyczynić się do zwiększenia przychodów podatnika bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów, to wydatek taki można uznać za koszt uzyskania przychodów (wyrok NSA z 19.10.2022 r., II FSK 572/22).
- Benefity dla wybranych pracowników w celu motywacyjnym
Interpretacja indywidualna z 30 maja 2019 r. nr 0111-KDIB1.2.4010.170.2019.2.ANK, „(…) Wydatki na zakup voucherów (ale tu może być także biletów) przekazanych następnie pracownikom, wykazują związek przyczynowo-skutkowy z osiągniętymi przychodami oraz służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów w przyszłości. Dbanie o dobre relacje z pracownikiem, docenienie jego długotrwałej pracy powoduje wzmocnienie więzi pracowników ze spółką oraz działa, jako bodziec do dalszej efektywnej pracy na rzecz spółki, co w konsekwencji przekłada się na osiągane przychody. Wydatki, o których mowa we wniosku, nie noszą ponadto znamion reprezentacji. Jednocześnie, jak wskazał wnioskodawca, vouchery zostały przekazane w związku ze świadczoną pracą i łączącym strony stosunkiem pracy i nie są darowizną w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego”.
Podsumowując przedsiębiorcy muszą dokładnie analizować cel ponoszonych wydatków związanych z piłkarskimi emocjami, aby prawidłowo zakwalifikować je jako koszty uzyskania przychodów.
Wydatki na wynajem loży czy też wejściówki na mecze mogłyby stanowić, koszty podatkowe w ściśle określonych sytuacjach, np. jeśli organizowane byłyby tam wyłącznie imprezy integracyjne dla pracowników, bilety byłyby przekazywane jako nagrody dla wyróżniających się pracowników itp. Jeśli loża jest wykorzystywana na potrzeby członków zarządu, wspólników lub kontrahentów istnieje wysokie ryzyko zakwestionowania kosztu podatkowego, jako wydatku związanego z kreowaniem wizerunku firmy.
Z kosztów podatkowych nie zostały wykluczone także wydatki reklamowe więc jeżeli związku z wydatkami poniesionymi na wynajem loży jesteśmy w stanie wyodrębnić wydatki na wynajem powierzchni reklamowej związane z reklama naszej firmy to nie powinny one zostać zakwestionowane jako koszt podatkowy.
Maria Krzywińska
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończyła studia magisterskie na kierunku doradztwo podatkowe. W ramach Kancelarii LTCA uczestniczy w projektach dotyczących głównie podatków dochodowych, obejmujących bieżące doradztwo podatkowe.