Kluczowe wyzwania VAT w transporcie międzynarodowym B2B – kiedy można zastosować stawkę 0%?
- Wysłane przez Daniel Więckowski
- Kategorie VAT
- Data 18 listopad 2025
W dynamicznie zmieniającym się sektorze Transportu, Spedycji i Logistyki (TSL), poprawność rozliczeń VAT jest kluczowa dla płynności finansowej i unikania sporów z organami podatkowymi. Stawka 0% VAT w transporcie towarów to kusząca perspektywa, jednak jej zastosowanie obwarowane jest ścisłymi warunkami.
Zanim jednak zaczniemy debatować nad stawką (0% czy 23%), musimy odpowiedzieć na fundamentalne pytanie: czy polski VAT ma w ogóle zastosowanie? Prawidłowe ustalenie miejsca opodatkowania to „bramka VAT”, którą trzeba przejść w pierwszej kolejności.
W niniejszym studium przypadku omówimy, jak polska firma transportowa, świadcząca usługi B2B, powinna ustalać prawo do zastosowania preferencyjnej stawki 0%, a także jak rozliczać VAT w przypadku refakturowania usług.
Część I: BRAMKA VAT – ustalenie miejsca opodatkowania
Dyskusja o stawkach 0% lub 23% ma sens wyłącznie wtedy, gdy miejsce opodatkowania usługi znajduje się na terytorium Polski.
- Zasada ogólna (Kraj Nabywcy)
Dla większości usług transportowych B2B zastosowanie ma zasada ogólna (art. 28b ustawy o VAT). Oznacza to, że:
Miejscem świadczenia usług jest kraj, w którym usługobiorca (nabywca) posiada siedzibę działalności gospodarczej.
Przykład: Polska firma transportowa (Usługodawca) świadczy usługę transportu towarów na trasie Niemcy – Francja na rzecz niemieckiego kontrahenta (Usługobiorca).
- Miejsce opodatkowania: Niemcy (kraj nabywcy).
- Rozliczenie: Polska firma wystawia fakturę z adnotacją „odwrotne obciążenie” (Reverse Charge) lub „NP” (nie podlega opodatkowaniu w Polsce). W tym przypadku stawka 0% ani 23% nie jest stosowana. Usługa podlega rozliczeniu w Niemczech.
- Wyjątek, które "przyciąga" usługę do Polski
Istnieje jednak wyjątek specyficzny dla transportu towarów, który mogą przenieść miejsce opodatkowania do Polski, otwierając drogę do stawki 0% lub 23%:
Transport całkowicie w Polsce dla nabywcy spoza UE: Jeśli transport jest wykonywany w całości na terytorium Polski, a nabywca jest podatnikiem spoza UE, miejscem opodatkowania jest Polska (zastosowanie polskiej stawki – 23% lub 0% jeśli jest to część transportu międzynarodowego).
Wniosek: Zawsze zaczynaj od analizy miejsca opodatkowania. Jeśli nie jest to Polska, zamykasz temat stosowania polskiej stawki VAT.
Część II: KLUCZ DO ZERA – Warunki Stawki 0%
Jeżeli, po przejściu „bramki VAT”, ustalimy, że usługa podlega opodatkowaniu w Polsce, przechodzimy do analizy stawki.
Stawka 0% ma zastosowanie do:
- Usługi transportu międzynarodowego
Są to przewozy, w których punkt nadania lub przeznaczenia (lub oba) znajdują się poza terytorium Unii Europejskiej lub transport jest tranzytem przez Polskę z/do kraju trzeciego (poza UE).
|
Kierunek Transportu |
Stawka |
Warunek |
|
Polska → Poza UE (Eksport) |
0% |
Wymagane jest udokumentowanie wywozu towaru. |
|
Poza UE → Polska (Import) |
0% |
Wymagane udokumentowanie, że wartość usługi wliczona została do podstawy opodatkowania z tytułu importu. |
|
Tranzyt (Poza UE → Poza UE) |
0% |
Warunkiem jest przebieg trasy na pewnym odcinku przez terytorium Polski. |
- Usługi stanowiące część transportu międzynarodowego
Stawka 0% przysługuje również na polskie odcinki transportu lub transporty wewnątrzwspólnotowe, które stanowią część usługi transportu międzynarodowego.
Przykład: Polska firma transportuje towar z magazynu w Łodzi do portu w Gdyni. To jest polski odcinek (transport krajowy). Jeśli towar z Gdyni jest wysyłany do USA (transport międzynarodowy), to transport z Łodzi do Gdyni, jako integralna część całego łańcucha logistycznego, również może korzystać ze stawki 0%.
- Wymogi dokumentacyjne – uwaga na import
Stawka 0% to przywilej, który wymaga solidnej dokumentacji. Kluczowe jest posiadanie:
- Listu przewozowego/dokumentu spedytorskiego (np. CMR, Konosament) stosowanego w komunikacji międzynarodowej, który jednoznacznie potwierdza przekroczenie granicy z państwem trzecim.
- Faktury.
- W przypadku importu – dokumentów celnych potwierdzających wliczenie kosztu transportu do podstawy opodatkowania importu.
RYZYKO PODATKOWE W IMPORCIE (Refakturowanie i Stawka 0%)
W kontekście transportu towarów importowanych (Poza UE → Polska), kluczowe dla zastosowania stawki 0% jest bezsprzeczne udowodnienie, że wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania importu.
Należy pamiętać o istotnym ryzyku, zwłaszcza przy refakturowaniu:
Ryzyko Kontroli: Organy podatkowe często kwestionują prawo do stawki 0% dla transportu importowego (również w przypadku refakturowania), jeżeli w dokumencie celno-skarbowym (SAD/PZC) w polu dotyczącym kosztów dodatkowych brak jest wyraźnej wzmianki o numerze faktury za usługę transportową, którą podatnik chce opodatkować stawką 0%.
Choć formalnie nie ma takiego wymogu wprost w ustawie o VAT, praktyka kontrolna nakazuje maksymalną ostrożność. Numer faktury w dokumencie celnym stanowi najsilniejszy dowód na to, że wartość usługi została faktycznie doliczona do podstawy opodatkowania celnego i VAT z tytułu importu. Brak tego elementu, szczególnie przy refakturowaniu, może skutkować koniecznością stosowania stawki 23% i ryzykiem korekty.
Część III: Refakturowanie usług transportowych – zasada „tożsamości”
Jak wygląda sytuacja, gdy polska firma działa nie jako faktyczny przewoźnik, lecz jako spedytor lub pośrednik i refakturuje usługę transportową?
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku odsprzedaży usług, przyjmuje się fikcję prawną, że podatnik (firma refakturująca) sam nabył i wyświadczył tę usługę.
W praktyce refakturowanie usług transportowych oznacza, że:
- Miejsce Opodatkowania ustala się tak, jakby to firma refakturująca świadczyła usługę bezpośrednio. Jeśli refaktura dotyczy usługi na rzecz klienta niemieckiego, miejsce opodatkowania pozostaje w Niemczech (zasada ogólna B2B).
- Prawo do Stawki 0% przechodzi na refakturującego. Jeżeli pierwotny transport miał charakter międzynarodowy i spełniał warunki do 0%, to faktura wystawiona przez pośrednika/spedytora na rzecz finalnego klienta również może mieć stawkę 0%. Oczywiście pod warunkiem posiadania niezbędnej dokumentacji potwierdzającej międzynarodowy charakter usługi (z uwzględnieniem powyższego ryzyka celnego w imporcie).
Wniosek: Refakturowana usługa transportowa zachowuje swój charakter podatkowy – miejsce opodatkowania i prawo do stawki 0% są takie same, jakby usługa była świadczona bezpośrednio.
Podsumowanie i Kluczowe Działania
|
Etap |
Działanie |
Cel |
|
1. Bramka VAT |
Ustal, gdzie znajduje się miejsce opodatkowania (kraj nabywcy vs. wyjątki). |
Jeśli to Polska, przejdź do kroku 2. Jeśli nie – wystaw fakturę z adnotacją „O.O.”/„NP”. |
|
2. Analiza Stawki |
Sprawdź, czy usługa spełnia definicję „transportu międzynarodowego” lub jest jego częścią. |
Zastosuj 0% lub 23% (dla transportu krajowego, który nie jest częścią międzynarodowego). |
|
3. Dokumentacja |
Zgromadź wymagane listy przewozowe i dokumenty celne. Zadbaj o nr faktury w SAD przy imporcie! |
Uzasadnij prawo do 0% przed organem podatkowym. |
|
4. Refakturowanie |
Zachowaj tożsamość podatkową refakturowanej usługi. |
Unikaj stosowania domyślnej stawki 23% na refakturze międzynarodowej. |
Prawidłowe ustalenie miejsca opodatkowania oraz prawa do 0% VAT to jedne z najbardziej skomplikowanych obszarów w księgowości TSL. Błędy mogą kosztować firmę utratę korzyści podatkowej i konieczność dopłaty zaległego VAT ze stawką 23%. Ryzyko w transporcie importowym jest szczególnie wysokie.
Jeśli macie problem z prawidłowym ustaleniem miejsca opodatkowania albo weryfikacją prawa do stawki 0% VAT w skomplikowanych łańcuchach dostaw, skontaktuj się ze mną.
Pomogę Ci zabezpieczyć rozliczenia.
Daniel Więckowski
Daniel jest doradcą podatkowym i Partnerem Zarządzającym w Kancelarii LTCA. Ukończył prawo na Uniwersytecie Szczecińskim oraz jest w trakcie studiów doktoranckich na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od 2011 roku wykonuje zawód doradcy podatkowego, wcześniej pracował w administracji skarbowej, reprezentując Polskę między innymi w panelach podatkowych Grupy Wyszehradzkiej oraz Grupy Państw Morza Bałtyckiego. Specjalizuje się w podatkach CIT i VAT oraz w podatku od nieruchomości. Doradzał firmom z branży nieruchomościowej, automotive, transportowej, FCMG oraz IT. Reprezentował klientów w toku postępowań podatkowych oraz postępowań przed sądami administracyjnymi i Naczelnym Sądem Administracyjnym. Daniel jest również ekspertem z obszaru planowania i restrukturyzacji podatkowej – z powodzeniem wdrożył dziesiątki projektów restrukturyzacyjnych. Doświadczony wykładowca, przeprowadził ponad 500 szkoleń z zakresu podatków i restrukturyzacji. Autor wielu publikacji na temat opodatkowania działalności firm w Polsce. Włada biegle językiem angielskim.
