Korekta cen transferowych - Różnice między kosztami budżetowanymi a faktycznymi poniesionymi
- Wysłane przez Marcin Zinger
- Kategorie Ceny transferowe
- Data 26 marzec
W najnowszej interpretacji podatkowej z dnia 3 marca 2024 roku, sygnatura 0111-KDIB1-1.4010.792.2024.3.BS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się do sytuacji, w której zachodzi konieczność dokonania korekty kosztów budżetowanych na rzeczywiście poniesione. W interpretacji tej organ podatkowy analizował, czy taka korekta może zostać uznana za korektę cen transferowych w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.
Stan faktyczny
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim podatnikiem VAT i prowadzi działalność jako producent kontraktowy produktów mlecznych oraz wegańskich produktów „nabiałowych”. Spółka, w ramach tzw. toolingu, korzysta również z maszyn udostępnionych przez podmiot powiązany, dla którego realizuje całą produkcję.
Wnioskodawca nabywa materiały do produkcji zarówno od podmiotu powiązanego, jak i od zewnętrznych dostawców. Cała produkcja Spółki jest sprzedawana na rzecz podmiotu powiązanego. Ceny ustalane w transakcjach sprzedaży produktów opierają się na kosztach produkcji (koszty bezpośrednie, pośrednie oraz koszty ogólne alokowane do jednostki produktu) powiększonych o narzut zysku. Ze względu na zmienność cen materiałów, Wnioskodawca nie ma możliwości precyzyjnego ustalania cen na podstawie faktycznych kosztów, dlatego ceny ustala na podstawie budżetowanych kosztów, przy czym dane budżetowe opierają się na uśrednionych kosztach historycznych.
W wyniku stosowania tego modelu, faktyczny wynik Spółki może różnić się od zakładanego z uwagi na różnice między kosztami budżetowanymi a faktycznie poniesionymi. Wnioskodawca zobowiązany jest do przygotowywania dokumentacji cen transferowych, w tym analiz porównawczych, a także planuje wprowadzenie usystematyzowanej polityki cen transferowych, która obejmować będzie korekty rozliczeń pomiędzy Spółką a podmiotem powiązanym. Korekty te będą dokonywane na podstawie porównań wyników Spółki z wynikami rynkowymi, wyliczanymi na podstawie analizy benchmarkingowej.
Planowane korekty będą dotyczyć poziomu dochodowości Spółki, a nie zmian poszczególnych cen towarów i usług. Dodatkowym aspektem jest planowane wprowadzenie rezerwy inwestycyjnej. Podmioty w polityce cen transferowych planują zawrzeć, że Wnioskodawca rocznie będzie zatrzymywał dodatkowo określony procent zysku (planowane jest wprowadzenie 2% lub 3% rezerwy) w celu dokonywania działań inwestycyjnych. Wnioskodawca wykazuje znaczne potrzeby inwestycyjne np. remonty posiadanych nieruchomości, remonty maszyn, zakup nowych maszyn i urządzeń. W związku z tym podmioty planują wprowadzenie takiej rezerwy, aby Spółka miała możliwości inwestycyjne – w tym możliwości pozyskania finansowania – i rozliczanie tej rezerwy w stosunku do przeprowadzonych działań inwestycyjnych np. w okresach 3 letnich. Ewentualna niewykorzystana rezerwa inwestycyjna będzie zwracana podmiotowi powiązanemu.
Pytanie
W związku z powyższym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora KIS z pytaniem, czy planowane korekty mogą zostać uznane za korektę cen transferowych w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.
Stanowisko Organu
Organ zgodził się z przedstawionym stanowiskiem Wnioskodawcy, uznając, że dokonana korekta będzie stanowiła korektę cen transferowych zgodnie z art. 11e ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, korekta cen transferowych jest możliwa, pod warunkiem spełnienia określonych warunków, takich jak ustalenie warunków transakcji kontrolowanej na poziomie, który podmioty niepowiązane ustaliłyby między sobą, oraz posiadanie wiedzy o faktycznie poniesionych kosztach lub uzyskanych przychodach, które wymagają korekty ceny transferowej.
Wnioskodawca wykazał, że transakcje są realizowane na warunkach rynkowych, a korekta dotyczy różnic wynikających z rzeczywistych kosztów poniesionych w trakcie roku podatkowego. Z uwagi na specyfikę rynku, na którym działa firma, w tym zmiany cen surowców i innych kosztów produkcji, mogą występować różnice między cenami ustalonymi na początku roku a rzeczywistymi kosztami poniesionymi w trakcie roku. Celem korekty jest dostosowanie rentowności do poziomu rynkowego. Dodatkowo, spełnione zostały wszystkie wymogi dotyczące wymiany informacji podatkowych z odpowiednimi organami, w tym z Republiką Czeską, gdzie siedzibę ma podmiot powiązany.
Organ, analizując przedstawiony stan faktyczny, potwierdził, że warunki do przeprowadzenia korekty cen transferowych zostały spełnione, w tym te dotyczące zmian istotnych okoliczności oraz konieczności dostosowania ceny transferowej do rzeczywistych kosztów. W związku z tym, organ zgodził się, że korekta ta będzie stanowiła prawnie uznawaną korektę cen transferowych w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.
Podsumowanie
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w wydanej interpretacji, potwierdził, że planowane przez Spółkę korekty cen transferowych, mające na celu dostosowanie rentowności do poziomu rynkowego na podstawie rzeczywistych kosztów produkcji, mogą zostać uznane za korekty zgodne z przepisami ustawy o CIT. Interpretacja ta stanowi cenną wskazówkę dla firm stosujących podobne modele ustalania cen transferowych w obrocie z podmiotami powiązanymi.